Suara Rakyat Kunak

Suara Rakyat Kunak
Suara Rakyat Suara Keramat

ESPN's Bottom Line Widget

Rakan Blooger ( Suara Rakyat Kunak )

Jumaat, 12 Februari 2016

Pemenjaraan DSAI satu kezaliman dan sikap pengecutan. Tak berani menghadapi DSAI

Dato Dr Siddiq Fadhil
Kita berhimpun utk mengingati satu babak dlm sejarah Umat.
Saya sendiri terkesan dgn pemenjaraan DSAI.

Antara nikmat diberi Illahi adalah persahabatan saya dgn DSAI.
Saya boleh terima jika ada mengkritik tentang gagasan pemikiran beliau.
Tapi saya tidak boleh diterima bila beliau di fitnah yg keji.

Saya mengenal DSAI sejak 1966. ..saya di Lembah Pantai. Saya akrab sekali. Tapi nasib saya berbeda. Saya tak pernah dipenjara saya jadi malu. ..mujur mungkin saya tak tahan ditahan. Ada pesanan orang tua.
Jika terkurung biar di luar
..jika tersepit biar diatas.

Pemenjaraan DSAI satu kezaliman dan sikap pengecutan.
Tak berani menghadapi DSAI digelangang tapi dipenjarakan DSAI.
Itulah diwarisi oleh DSNR. ..murid yg pandai menggunakan kekuasaan belajar dari Guru TDM.

Mereka kelihatan Gagah bila menggunakan kuasa. Bila kuasa tiada , anak sendiri tidak boleh buat apa apa utk dibela.
Saya menghormati DSAI menjalani kehidupan dalam penjara.
Nabi Yusuf dipenjara. ..Nama Nabi Yusuf kekal. Tapi yg memenjarakan mereka. .Nama mereka dilupakan orang.

Kehidupan dlm penjara tidak asing bagi pejuang. Mereka tidak gentar dgn penjara.
Ibn Taymiyyah membaca Surah Al Hadid. ..
Orang Munafik dan Mukmin dipisahkan oleh tembuk . Dalam penjara ada rahmah yang terseksa diluar penjara. Tidur pemuda kahfi selama lebih 300 tahun satu nikmat.

Yang terseksa diluar. ..yg didalam mendapat rahmah. Dari surat DSAI. .saya dapati ada sesuatu nikmat yg dikecapi DSAI.

Kata DSAI "Saya diasingkan dari orang dan masyarakat tapi saya dekat dengan Tuhan".

Allah berfirman Surah An Nur. ..mereka ingin berita aib tersebar mereka akan ditimpa azab di dunia dan akhirat.

Mereka yg menyebarkan berita fitnah sudah menerima azab di dunia.
Jangan merasa menang wahai pelaku pelaku kejahatan.  Allah mungkin menangguhkan balasan dan hukuman.

Mereka jangan merasa menang. Hanya mereka tidak mengerti tentang trajedi sejarah Umat. Lim Guan Eng yg bukan islam menangis bila melihat DSAI dipenjara  tapi mereka yg pernah Usrah bersama bergembira melihat DSAI dipenjara.

Marilah kita menjawab pada mereka "You are Wrong" pada mereka yg memenjarakan Anwar Ibrahim.
Anwar Ibrahim bukan sekadar jasadnya.
Bagaimana mungkin memenjara otak ,pemikiran  Anwar Ibrahim.
Marilah kita menyemarakkan pemikiran Anwar Ibrahim.

Dari beliau saya belajar mengenali tokoh tokoh Pemikir. Beliau tahu apa yg dicakap termasuk Maqasid Syariah.

DSAI menyebut At Tahir Ibn Assyur bila USF menyebut Dr Rassuni tentang Maqasid Syariah. DSAI mengetahui pemikiran pemikiran terkini.

Walaupun jasadnya di Sungai Buluh tapi pemikiran beliau di merata rata.
Anak jantan matinya ditengah gelanggang
Anak jantan tidur di puncak ombak.

Tiada ulasan: