Suara Rakyat Kunak

Suara Rakyat Kunak
Suara Rakyat Suara Keramat

ESPN's Bottom Line Widget

Rakan Blooger ( Suara Rakyat Kunak )

Suara Rakyat Kunak ( Google+ Followers )

Jumaat, 9 Disember 2016

Panas!! Tanda-Tanda Jelas Umno Baru Dan BN Akan Jatuh Tersungkur

Panas!! Tanda-Tanda Jelas Umno Baru Dan BN Akan Jatuh Tersungkur





3 matlamat perjuangan sememangnya susah dan terpaksa menghadapi pahit maungnya dengan tabah dan sabar yang maksima. Mencari kebaikan akan berhadapan dengan halangan yang rintangannya kadangkala kita rasakan tidak akan tercapai. Tetapi usaha ini terpaksa juga diteruskan kerana dalam keadaan yang mendesak mesti ada pihak yang berani dan sanggup berkorban dan menghadapinya walaupun ianya berhadapan dengan berbagai-bagai risiko yang tidak ramai sanggup menghadapinya.

Apa sebenarnya yang membuatkan ada pihak yang sanggup melakukan usaha untuk kebaikan ini? Jika tercapai akhirnya matlamat yang dicari itu, siapakah yang akan menikmatinya? Apakah sebenarnya kepuasan kepada siapa yang berjuang itu? Sebelum itu persoalannya apakah yang menjadi penyebab seseorang atau kumpulan itu sanggup berjuang sambil menghadapi segala rintangan yang bukan kecil itu?

Bagi kita rakyat di Malaysia sekarang ini, perjuangan yang berada di hadapan sekali ialah perjuangan untuk mengembalikan negara kepada landasan yang sebenar dan hakiki itu. Perjuangan setengah pihak sekarang ialah untuk menjaga negara kita yang dianugerahi kekayaan yang melempah-ruah untuk rakyatnya diuruskan dengan baik dan sempurna. Keadaan negara sekarang berada di dalam keadaan yang paling menyayat hati kepada sesiapa yang berfikir dan sayangkan negara ini.

Kebanyakan kemerdekaan dan tamadun sesebuah negara dan “empire” yang tertulis di dalam sejarah dunia ini ialah kerana isu rasuah yang besar-besar. Rasuah merupakan isu yang tidak ada tolok bandingnya kerana rasuah itu boleh menjahanamkan seluruh sistem ampuh sesebuah negara dan jajahan itu.

Negara kita sekarang sedang berada dalam keadaan yang sama semasa Empire Rome ketika tamadunnya hendak runtuh dan berkecai dahulu. Begitu juga semasa kekuasaan Uthmaniah dahulu dan banyak lagi contoh-contoh yang sama berlaku di dalam negara dan tamadun yang telah hilang dimamah sejarah.

Di antara dua puluh enam “dynasty China”, dinasti Qing merupakan dinasti yang terakhir yang menghadapi keadaan yang sama sehinggakan dinasti itu jatuh bergelimpangan dengan “people’s power” pada 1910 dahulu dan akhirnya dinasti yang kuat dan kukuh itu telah jatuh dengan penolakan rakyat. Semua tamadun ini merupakan tamadun yang kuat yang tidak ada siapa yang menyangka tatkala itu yang mereka akan jatuh tersembam oleh  kehendak rakyat.

Umno Baru dan BN juga sedang berada di dalam keadaan yang sama, dalam mana kekuasaan yang telah mereka perolehi selama lebih lima dekad itu nampaknya sudah menunjukkan tanda-tanda akan jatuh. Segala dalil dan petanda kejatuhan yang kita lihat sekarang ini dialami oleh rakyat negara kita  hampir sama dengan apa yang dialami oleh rakyat “empire” dan negara yang saya sebutkan tadi.

Di antaranya rasuah yang tidak terkawal lagi, kuasa diperguna dengan salah dan ketidakadilan dilakukan terhadap mereka yang berusaha untuk memperbaikinya. Memfitnah dan menggunakan institusi kerajaan sebagai egen kebobrokkan mereka menjadi perkara biasa. Yang benar menjadi salah dan yang salah dijadikan perkara benar.

Inilah yang berlaku apabila kuasa yang dipegang itu berada di dalam tangan dalam tempoh yang terlalu lama. Gerakan yang sama juga sedang dilakukan oleh rakyat negara ini. Reaksi kepada yang berkuasa kita sekarang juga sama dengan pemimpin-pemimpin negara dan “empire” yang telah hilang ditelan sejarah itu. Yang berkuasa selalunya akan hilang hidayah untuk mentadbir secara baik dan sesuai dengan kehendak dan keperluan rakyat semasa

Apa yang perlu kita semua lakukan ialah untuk menunjukkan perbezaan di antara kumpulan reformis dan yang sedang berkuasa. Itu sebabnya saya selalu menulis supaya pendukung perubahan melalui Pakatan Rakyat kali ini perlu dilakukan dengan penuh berhemah dan demokratik. Pihak PR tidak boleh respons dengan tindak tanduk kasar pihak BN dan inilah dia sebenarnya dugaan bagi pihak-pihak yang inginkan perubahan.

Kita mesti ingat yang pihak berkuasa sekarang sedang dalam keadaan “desperate” maka kerja-kerja kasar dan kata-kata yang kotor yang keluar dari mulut pimpinan kerajaan sekarang merupakan perkara yang “normal” yang lazim dilakukan oleh pihak yang akan jatuh tersungkur.  Berbohong adalah sifat mustahil bagi Allah swt dan Tuhan Semesta Alam ini akan memberikan hidayah kepada pihak yang sabar dan istiqomah dalam perjuangannya.

Kejayaan akan hanya didapati oleh mereka yang berusaha, bersabar dan istiqomah dalam perjuangannya. Tidak ada pihak yang sabar itu yang tidak berjaya akhirnya. Percayalah tentang kehendak “nature” ini dan kita hanya menunggu sambil berusaha keras untuk mencapai apa-apa matlamat yang baik itu.

Kepayahan dan kesusahan itu memang pakaian mereka yang berjuang. Perjuangan yang baik itu tidak ada yang mudah dan senang, begitu jugalah kita dalam usaha untuk membina negara untuk kemajuan yang hakiki. Media massa yang digunakan oleh pihak pemerintah secara tidak adil itu telah menjemukan rakyat sebenarnya. Apa yang harus dilakukan oleh mereka yang bertentangan dengan kuasa yang zalim kini ialah dengan memberikan penerangan yang sehabis baik dan jujur tentang isu-isu yang berbangkit di pihak pemerintah pada hari ini.

Apabila rakyat mendapat maklumat yang sebenarnya tidak ada kuasa yang boleh mengalihkan pandangan rakyat dari pemerintah kepada pihak yang bertentangan. Kejayaan akhirnya akan tercapai dan persoalan siapa yang akan menikmati dari kejayaan ini mudah untuk dibayangkan.

Kejayaan usaha pihak yang hendak mengambilalih mandat ini akan memberikan kebaikan kepada rakyat yang sedang hidup dalam kongkongan pemerintah yang memerintah tanpa hidayah ini. Rakyat ramai akan berpeluang untuk bersama hidup dalam harmonis tanpa isu-isu rasis yang diperkayakan oleh Umno Baru yang “desperate” ini.

Rakyat akan berpeluang untuk tidak lagi mendengar slogan-slogan kosong yang sekarang dipergunakan oleh pihak pemerintah untuk mengelirukan rakyat. Rakyat juga mempunyai harapan untuk menyekat pengaliran wang negara secara haram seperti yang berlaku sekarang yang jumlahnya melebihi RM1.3 trillion sejak sepuluh tahun yang lalu.

Mungkin juga rakyat tidak akan mendengar kejadian memelihara lembu dengan belanja RM179 juta untuk mengeluarkan hanya seribu ekor lembu sahaja. Rakyat juga tidak mahu lagi mendengar pemimpin miskin yang mampu membina rumah dan mahligai yang berharga puluhan juta ringgit.

Dengan peralihan kuasa kita berharap tidak akan ada lagi isteri-isteri pemimpin yang lebih “kuah dari sudu” atau seperti “kera mendapat bunga” dengan membelanjakan wang rakyat yang jumlahnya amat besar dan tidak dapat dikira.

Jika berlaku peralihan kita berharap tidak ada lagi pemimpin yang berbelanja dengan sewenang-wenangnya wang rakyat seperti apa yang berlaku hari ini. Hari ini pemimpin-pemimpin besar tidak malu-malu membelanjakan wang rakyat dengan pembaziran di hadapan mata rakyat yang bertungkus lumus membina sumber kewangan negara kita. Tetapi dalam masa yang sama mereka menyeru rakyat berbelanja secara berwasatiyah kononnya.

Tetapi seperti yang saya katakan tadi jalan untuk menuju ke arah kebajikan ini amat sukar tetapi insyaallah kita akan berjaya akhirnya. Tanda-tandanya semakin jelas kita lihat.

Bersabarlah dan teruskan usaha… Insyaallah perjuangan kita tidak akan sia-sia.

Oleh Aspan Alias
aspanaliasnet.blogspot.com


Rabu, 7 Disember 2016

10 Cara Membaca Pikiran Orang Lain

10 Cara Membaca Pikiran Orang Lain
Kemampuan untuk membaca pikiran orang lain dan memahami suasana hatinya sangat berguna di berbagai kondisi.  Hal ini akan membuat kita lebih mudah dalam berkomunikasi dengan orang tersebut, menghindari komentar atau tindakan yang bisa menyakiti hatinya, serta membuat kita terlihat lebih simpatik.  Nah, kira-kira, adakah metode ampuh untuk melakukan hal tersebut?

Pada kesempatan kali ini, Top10Indo akan membahas beberapa tips dan cara untuk membaca pikiran orang lain melalui bahasa tubuh.  Dengan memperhatikan bahasa tubuhnya, anda bisa memperkirakan perasaan dan suasana hati seseorang, serta mengambil tindakan yang sesuai.  Berikut adalah tanda-tanda yang harus diperhatikan:

10.  Jarak di antara anda berdua

Image Credit: Flickr.com via Creative Commons

Cara ini adalah cara yang paling mudah untuk memahami pikiran orang lain, apakah ia merasa aman dan nyaman berada di dekat anda, apakah ia menganggap diri anda sebagai sosok yang bisa dipercaya, dan apakah ia memiliki niatan untuk menganggap anda lebih dari teman.  Perhatikan jarak di mana anda berdua bercakap-cakap.  Cobalah untuk mendekat, dan jika ia tidak menjauhkan posisi tubuhnya, besar kemungkinan ia merasa aman bersama anda.  Untuk mengetahui apakah seorang wanita memiliki ketertarikan pada anda, cobalah mendekat, dan ketika berbicara condongkan badan anda ke arahnya.  Jika ia tidak menjauh, dan balik mencondongkan badan ke arah anda, maka kemungkinan besar ada tanda-tanda ketertarikan pada dirinya terhadap anda.

9.  Posisi kepala



Posisi kepala anda hal yang harus diperhatikan untuk membaca pikiran orang lain dan merupakan salah satu pertanda yanga paling mudah untuk dibaca.  Kepala yang agak condong ke kanan dan ke kiri menandakan rasa simpati.  Jika dikuti dengan senyuman, ada kemungkinan orang tersebut mencoba bersahabat dengan anda, atau lebih.  Posisi kepala yang menunduk biasanya mengindikasikan bahwa seseorang merasa malu, atau sedang berusaha menyembunyikan sesuatu.  Bahasa tubuh ini bisa juga mengindikasikan ketidak percayaan pada kata-kata yang anda ucapkan, apabila diikuti dengan gerakan mata yang menghindari tatapan mata dari anda.  

8.  Perhatikan ekspresi matanya

Ekspresi dan gerakan mata adalah bahasa tubuh yang paling sering digunakan untuk mendeteksi ciri-ciri orang berbohong.  Mata yang tidak berani menatap langsung mata orang lain adalah indikasi kuat orang tersebut sedang berbohong.  Pupil mata (bagian hitam) yang membesar mengindikasikan bahwa orang tersebut tertarik pada topik yang anda bicarakan.

Mata yang tertuju ke bawah mengindikasikan rasa ketidaknyamanan, entah itu rasa malu, rasa rendah diri, atau bahkan rasa marah.  Jika seseorang terus menerus mengarahkan matanya ke bawah saat berbicara dengan anda, cobalah menganalisa penyebabnya, dan cairkanlah suasana dengan mengganti topik pembicaraan, atau dengan membicarakan hal-hal yang ia sukai.

7.  Mirroring



Yang disebut dengan "mirroring" adalah tindakan di mana seseorang meniru gerakan dan bahasa tubuh anda secara tidak sadar, misalkan posisi duduk, posisi kaki, dan caranya meletakkan tangan.  Teknik ini biasanya juga sering digunakan oleh orang-orang yang menyadarinya untuk memanipulasi pikiran orang lain dan membuatnya merasa lebih nyaman.

Perhatikanlah orang yang sedang anda ajak bercakap-cakap.  Jika ia berada dalam posisi duduk seperti yang anda sedang lakukan, maka cobalah untuk mengubah posisi anda.  Apabila kemudian secara tidak sadar ia kembali menyamai posisi duduk anda yang baru, ada kemungkinan ia menyukai dan mencoba membuat anda merasa nyaman di dekatnya.

6.  Posisi tangan

Tangan yang disilangkan di depan dada (bersedekap) diikuti dengan kaki yang dibuka sedikit lebar menunjukkan bahwa seseorang ingin menunjukkan dominasinya.  Jika diikuti dengan pandangan mata yang menunduk, kemungkinan besar berarti bahwa orang tersebut merasa kesal atau bosan.  Ada kemungkinan pula bahasa tubuh ini menandakan bahwa ia merasa tidak nyaman dengan penampilannya.

Perhatikan juga posisi telapak tangannya.


Jumaat, 2 Disember 2016

PAU UMNO KALI INI KEHABISAN ISU?

Salam Jumaat kepada para pembaca Blog Suara Rakyat Kunak, maaf lama tak muncul dalam Blog, terlalu sibuk untuk persediaan PRU 14,

Hanya nak ceritakan pasal PAU UMNO kali ini, saya lihat, hanyalah sekadar memburuk burukan Tun dan DAP, sebagai modal untuk mecari sokongan daripada pengundi untuk persiapan PRU 14,

Tun yang menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, dan telah membangunkan Negara dengan jayanya hinggah Malaysia dikenali diantera Dunia dilupakan sekelip mata oleh para Pemimpin UMNO dan para Perwakilan,

DAP yang tak ada kena mengena dengan PAU UMNO dijadikan Kambing Hitam, dituduh jika DAP mentadbir Negara, Orang Melayu akan lenyap dari bumi Malaysia,

Pengerusi Bersih 2 Maria Chin Abdulla pulak, dituduh menerima wang sebagai tajaan Bersih 5 dari Sorros, dan mengatakan Bersih 5 haram, sedangkan dalam Perlembagaan Persekutuan Perkara ( 10 ) ada menyatakan berdemontrasi dibenarkan secara aman,

TSMY pulak diangap bukan Pemimpin UMNO yang gugurkan dia dari UMNO, tapi Allah, sedarkah kamu, bahawa Allah tidak penah tidur walau sesaat pun,

Hanya ada 2 Perwakilan UMNO yang berani menyatakan kebenaran walau pun pahit, tapi mereka terpaksa korbankan jawatan mereka demi kebenaran,

Tak ada seorang Perwakilan pun yang berani menegur Presiden UMNO pasal 1MDB dan dan GST, keran takut kehilangan jawatan yang disandang sekarang dan sambil mencari jawatan dari hasil bodek mereka,

Dan akhir sekali, anda sebagai Rakyat, anda nilailah sendiri, kepada para Perwakil yang mana anda harus jadikan mereka Yang Berhormat pada PRU 14 kelak,

Jika kamu dah dijadikan seorang Pemimpin selepas PRU 14 kelak, berkata benarlah walau pun pahit, demi keperluan Rakyat, Wallahuallam


Isnin, 17 Oktober 2016

DOA DAN AMALAN AGAR WAJAH BERSERI, TAMPAN/CANTIK DAN DICINTAI SEMUA ORANG

DOA DAN AMALAN AGAR WAJAH BERSERI, TAMPAN/CANTIK DAN DICINTAI SEMUA ORANG

                                                      

Maksud:
(Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya ; ” Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan ; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku.
{Yusuf: 4}

khasiat ayat ini:
* selalu disayangi oleh sesiapa sahaja
* wajah menjadi berseri-seri
* manis dipandang orang
Amalan
1. Sering berwudhu, untuk menjalankan shalat wajib dan sunah,
2. Berhijab (bagi wanita), baik lahir dan batin,
3. Murah senyum,
4. Mengamalkan doa di bawah ini

“ALLAHUMMA HAABIB ABDAKA HAZA ILA IBADIKAL MUKMININ WAHABBIB ILAL MUKMININ”

Artinya : “Ya Allah, jadikanlah hamba-Mu ini di cintai pada hati seorang yang beriman, dan jadikanlah mereka mencintai orang yang beriman..” (HR.Muslim) Aamiin ya Rabbal’alamin                                     Jika dinilai baik & bermanfaat bagi sahabat semua

Peringatan; kurangkan amalan membaca ayat diatas bila wajah terlalu manis, sehingga dikerumuni semut atau kencing manis.

http://khazanah.hariantipsehat.com/doa-dan-amalan-agar-wajah-berseri/2/


Selasa, 11 Oktober 2016

Kaedah Merawat Mata Rabun Cara Islam

Kaedah Merawat Mata Rabun Cara Islam






Kalau rabun je mesti bergantung pada kanta mata ataupun cermin mata kan? Sebenarnya ada pelbagai kaedah untuk merawat mata yang rabun. Malah kaedah islam juga ada cara-caranya. Korang pernah cuba? Insyaallah mujarab dengan keizinan Allah untuk menghilangkan rabun dan menajamkan penglihatan kita. Balik nanti korang boleh cuba buat. Ikut sahaja amalan ini. Mari kita lihat gambar dekat bawah ni.








Kredit: http://gegar.thr.fm/


Isnin, 26 September 2016

Wajib dibaca Sebelum Menyesal, Ini Bahayanya Jika Kamu Main Gadget Sambil Tidur

Wajib dibaca Sebelum Menyesal, Ini Bahayanya Jika Kamu Main Gadget Sambil Tidur

 July 10, 2016 adminISU VIRALNo Comment

Siapa yang suka main gadget sambil tiduran ? Hampir semua orang sering menggunakan gadget sambil tiduran di siang hari maupun malam hari.

Di jaman yang sudah serba canggih ini membuat gadget menjadi kebutuhan manusia yang paling penting. Setiap hari, bahkan setiap jam seseorang akan selalu mengecek gadgetnya.
Berbagai macam kecanggihan seperti game, media sosial dan aplikasi-aplikasi yang canggih membuat banyak orang tidak bisa jauh dari gadget. Bahkan sesaat sebelum tidur dan setelah bangun tidur pun seseorang akan mengecek gadgetnya terlebih dahulu.
Kamu tidak tahu bukan, kebiasaan ini sangat buruk untuk kesehatan kamu ?
Menurut hasil penelitian, jika kamu menggunakan gadget hingga satu jam sebelum tidur, maka kualitas tidur kamu akan menurun dan dalam waktu jangka panjang kesehatan kamu juga ikut menurun. Otak kamu pun akan kehilangan sebagian besar kemampuan mengingatnya.
Layar ponsel yang memiliki cahaya berwarna biru membuat mata seperti melihat cahaya di siang hari. Hal ini akan membuat kualitas tidur kamu menjadi buruk dan akan membuat kamu kesulitan untuk berkonsentrasi keesokan harinya.
Jika kebiasaan ini terus menerus dilakukan, maka tubuh kamu akan mengalami kekurangan waktu istirahat di malam hari. Jika terganggu, maka pembersihan tubuh dari racun di malam hari juga terganggu.
Nah, untuk itu kamu harus menghentikan kebiasaan buruk ini agar tubuh kamu bisa beristirahat dengan tenang

sumber: Situshiburan.com


Rabu, 7 September 2016

TANDA-TANDA PENYAKIT PADA DIRI KITA

TANDA-TANDA PENYAKIT PADA DIRI KITA

Tanda sakit yang selalu kita rasakan pada tubuh badan kita ada hubung kait dengan fungsi badan yang lain. Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri kita :-




1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).


i) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.

Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.


ii) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.


iii) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.


iv) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja


v) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.



2. HIDUNG


Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.

i) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).


ii) Hidung tersumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.


iii) Bersin :


a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.


b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung. 



3. BATUK


i). Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.

ii). Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.


iii). Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar. 



4. KERONGKONG


i) Kerongkong kering : Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.

ii) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius. 



5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)


i) Bibir pucat

a. Sistem penghadaman yang lemah.


b. Perut mengandungi angin.


c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi.


ii) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.



6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.


i) Lidah atau gusi bengkak, sakit :Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.

ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.


iii) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin. 




7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.


i) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.

ii) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan. 



8. KULIT Berpeluh :


i) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.

ii) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan. 



9. RUAM DAN BISUL :


Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.


10. KULIT GATAL DENGAN RUAM :


Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.


11. KULIT PECAH DAN BERAIR :


Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.


12. RAMBUT GUGUR :


Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.


13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI


a) Sakit sakit Sendi

i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).


ii) Tidak rasa panas .Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .


iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang. 


b) Kebas Tangan : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar. 


c) Kebas Tangan Kiri dan Lengan :Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku. 


d) Kebas Kaki : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar. 


e) Sakit Tapak Kaki : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama. 


f) Sakit Tumit Kaki : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin. 


g) Rasa Panas di Tapak Kaki : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin. 


h) Gatal di Celah-celah Kaki : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot). 




14. TANDA-TANDA DALAMAN


a) Kepala.

Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak. 


b) Pening / Sakit di Bahagian Depan Kepala.


Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir. 


c) Pening / Sakit di Bahagian Belakang Kepala.


i) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
ii) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah. 


d) Sakit Kepala dan Rasa Gas Keluar dari Telinga : Menandakan penyakit migrain. 


e) Bisul Terjadi di Kepala


Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain. 


f) Rasa Pening yang Memusing : Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar. 



15. MULUT/KERONGKONG/ LIDAH


a) Loya / Muntah . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.

b) Muntah Darah


i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser. 



16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK: Tanda sakit jantung.


17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT .


Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman


18. KENCING


a) Kerap Kencing : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang

b) Air Kencing yang Berkapur : Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.


c) Air Kencing yang Berminyak : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.


d) Air Kencing Pekat yang Berwarna Coklat : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.


e) Air Kencing Berdarah : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka. 



19. BUANG AIR BESAR

a) Cirit Birit / Kerap Buang Air Besar : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar.

b) Sembelit : Membersihkan toksin dari usus kecil.


c) Najis Berdarah


i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.


ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.


d) Najis Berwarna Hitam : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku. 




20. BADAN


a) Rasa Sakit : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.

i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.


ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.


iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.


iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.


b) Badan Terasa Berat / Malas / Lenguh: Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan sedang berlaku.


c) Badan Terasa Panas : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.


d) Badan Terasa Ringan : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku. 



21. RASA TAKUT MENGEJUT


Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.


22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.


23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.


24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :


i) Sistem jantung yang lemah.

ii) Sistem saraf otak yang lemah.


iii) Masalah pengaliran darah. 



25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.


Sukar untuk bernafas atau termengah- mengah ketika bernafas.


Salah satu tanda- tanda pertama kanser paru- paru yang harus diingat oleh pesakit adalah kesukaran mereka untuk bernafas. Malah kadangkala berjalan sedikit sahaja boleh menyebabkan mereka termengah- mengah.


 


Batuk kronik atau sakit dada.


Beberapa jenis kanser termasuklah leukemia dan tumor paru- paru boleh menyebabkan gejala- gejala yang hampir sama dengan batuk teruk atau bronchitis. Satu cara untuk membezakannya adalah apabila masalah itu berlanjutan atau hilang dan datang semula, sekiranya tetap sama. Sesetengah pesakit kanser paru- paru melaporkan, sakit dada mereka akan naik sehingga ke bahu atau ke bawah lengan.



Kekerapan demam atau mengalami jangkitan.


Perkara yang disebutkan ini boleh merupakan tanda- tanda penyakit leukemia, iaitu kanser pada sel- sel darah yang bermula dalam tulang sum- sum. Sering kali doktor hanya mengesan leukemia terhadap orang dewasa selepas pesakit mengadu mereka demam, kesakitan dan gejala- gejala seperti selesema dalam jangka masa yang panjang.


 


Kesukaran untuk menelan makanan. 


Masalah ini selalunya berkait rapat dengan kanser tekak. Sukar menelan makanan juga kadangkala tanda- tanda pertama seseorang itu menghidap kanser paru- paru.


 


Nodus limfa membengkak atau wujudnya benjolan pada leher, ketiak dan pangkal paha.


Pembesaran nodus limfa menunjukkan perubahan yang berlaku pada sistem limfatik. Benjolan pada nodus limfa pada bawah ketiak kadangkala adalah tanda- tanda penyakit kanser payudara. Benjolan yang tidak menyakitkan pada bawah leher, ketiak, atau pangkal paha juga boleh menunjukkan tanda- tanda awal leukemia.


 


Lebam melampau atau pendarahan yang tidak terhenti.


Gejala- gejala ini selalunya menandakan perkara tidak normal berlaku terhadap platelet dan sel- sel darah merah. Ia juga adalah tanda- tanda leukemia. Lebam- lebam boleh berlaku di tempat- tempat luar biasa seperti pada jari- jari dan tangan, dan juga tompok- tompok merah pada muka, leher dan dada. Kadangkala pendarahan pada gusi juga boleh berlaku.


 


Lemah dan lesu


Lesu dan lemah adalah gejala- gejala terhadap pelbagai jenis kanser yang perlu anda lihat. Ia juga boleh bergabung dengan gejala- gejala lain. Jika anda mengalami letih melampau tanpa sebarang sebab dan tidak boleh dihilangkan selepas tidur dengan secukupnya, segera bertemu dengan doktor.


 


Badan mengembung atau penambahan berat badan yang tidak normal .


Masalah ini selalunya berlaku pada wanita yang menghidap kanser ovari. Pengembangan pada badan ini datang secara tiba- tiba dan akan bersambung semula atau hilang dalam jangka masa yang panjang.


 


Perut rasa kenyang dan sukar untuk makan.


Salah satu tanda kanser ovari adalah tidak ada selera makan dan tidak boleh makan walaupun mereka masih belum makan.




Ehsan dari Rahimah Abd. Samad


Rabu, 17 Ogos 2016

Senarai 10 Harta Karun Yang Masih Belum Ditemui!




BAYANGKAN anda sedang berjalan di dalam hutan dan terjumpa sebuah peti berisi kepingan syiling emas. Tentu seronok,bukan? Hakikatnya, terdapat banyak harta karun yang sebenarnya tersembunyi di sekeliling kita dan hanya menunggu masa untuk dijumpai. Artikel ini menyenaraikan 10 harta karun yang boleh anda cari, jika anda mempunyai banyak masa dan tenaga!

1.Harta Karun Forrest Fenn



Selepas didiagnos dengan kanser ginjal, Fenn membuat keputusan untuk menyembunyikan sebuah peti berisi barangan berharga miliknya di pergunungan Rocky Mountains selepas kematiannya.Menurut teman rapat Fenn, dalam peti itu terdapat syiling emas, barang kemas dan artifak-artifak bersejarah daripada Amerika Selatan.

Beberapa siri ekskavasi telah dijalankan di kawasan harta karun itu mungkin ditanam, namun masih belum dijumpai sehingga hari ini.

2. Emas Di Tasik Toplitz



Semasa kemuncak Perang Dunia Kedua, askar Nazi telah menenggelamkan beberapa buah peti ke dalam Tasik Toplitz di Austria. telah menemui kembali peti-peti ini, namun hampa apabila didalamnya cuma berisi matawang palsu bernilai jutaan dolar. Bagaimanapun, ramai yang percaya bahawa pihak Nazi turut menyembunyikan emas dan batu permata di dalam tasik tersebut.

3.Pungguk Emas Di Perancis



Pada tahun 1993, seorang pereka pencarian harta karun terkenal Regis Hauser telah menyembunyikan patung emas berbentuk burung hantu di sekitar kawasan sebuah rumah agam yang terletak di desa Perancis. dan menawarkan hadiah kumayan bernilai 1 juta francs kepada sesiapa yang berjaya menemuinya. Hauser juga telah memberikan 11 petunjuk kepada sesiapa yang cuba mencari patung itu.

Bagaimanapun, teka-teki lokasi sebenar pungguk emas itu masih membingungkan ramai pencari dan kekal sebagai misteri sehinggalah kematian Hauser pada tahun 2009. Setelah 22 tahun, patung tersebut masih belum dapat dijumpai.

4.Lubuk Emas Tasik Guatavita



Setiap tahun, ketua-ketua puak di Bogota akan menjalankan upacara mencampakkan emas ke dalam tasik ini untuk mendapatkan keberkatan daripada dewata. Ini kerana, Tasik Guatavita sememangnya kaya dengan logam emas sejak dahulu lagi dan menjadi penarik utama penjajah Sepanyol. Malah, ramai yang percaya bahawa Tasik Guatavita merupakan lokasi bandar lagenda El Dorado.

Oleh kerana kekayaannya, penjajah Sepanyol pernah cuba untuk mengalirkan isipadu tasik itu keluar bagi mendapatkan kandungan emas dengan mudah dan cepat, namun cubaan itu gagal.

5. Kawah Duit Pulau Oak



Nun di daerah maritim Kanada,Nova Scotia, tersembunyi harta karun yang menjadi rebutan ribuan pencari sejak ratusan tahun lalu. Harta karun itu dikatakan berada di dalam sebuah kawah yang pada awalnya dijumpai oleh seorang pengembara bernama Daniel McGinnis pada tahun 1795. Sejak itu, banyak misi ekskavasi telah dijalankan di kawasan itu. Hasil pencarian itu menemui tempurung kelapa (yang dianggap pelik kerana pokok kelapa hanya tumbuh dalam iklim tropika) dan sebuah bongkah batu bertulis dengan huruf-huruf asing.

Setakat ini, beberapa pencari telah berjaya menemui sedikit serpihan emas dan barangan berharga lain.

6. Harta Tamadun Inca di Lima



Setelah berjaya menggulingkan tamadun Inca, penjajah Sepanyol seterusnya menawan pusat pemerintahan puak tersebut dan merampas segala barangan berharga dan emas milik maharajanya. Kebanyakan harta karun itu disimpan oleh Sepanyol sehingga tahun 1820, sehinggalah satu gerakan revolusi di Lima memaksa pihak penjajah untuk berundur.

Pegawai British, William Thompson, ditugaskan untuk menyimpan harta karun tersebut, Namun, Thompson dan askar-askar British telah bertindak untuk membunuh pengawal Sepanyol dan menanam harta membukit itu di Kepulauan Cocos,Costa Rica.Sehingga kini, lokasi tepat harta karun itu disembunyikan masih belum diketahui.  Harta karun itu hari ini dianggarkan bernilai kira-kira USD200juta.

7.  Kapal Sarat Emas Dari San Miguel



Penjajah Sepanyol sememangnya tiada rezeki dengan emas. Pada tahun 1712, Sepanyol berjaya mendapatkan 11 kapal sendat berisi emas, perak dan permata daripada San Miguel, Havana, Cuba. Nilai harta itu hari ini dianggarkan bernilai USD2 billion hari ini. Bagi mengelakkan ribut taufan yang menghampiri pelabuhan itu, kapal-kapal Sepanyol diarahkan untuk meninggalkan Cuba secepat mungkin. Namun, kesemua kapal-kapal tersebut karam akibat dipukul ombak kuat semasa dalam perjalanan ke Sepanyol.

Para penyelidik telah menemui 7 daripada 11 kapal-kapal karam ini di kawasan pantai Florida, Amerika Syarikat, tetapi di dalamnya cuma terkandung sedikit sahaja harta karun.

8. Harta Karun Black Beard



Lanun terkenal,Blackbeard, telah merompak kapal-kapal pedagang di lautan selama bertahun-tahun lamanya dan dalam salah satu rompakannya, Blackbeard telah menemui sejumlah syiling emas yang banyak. Peliknya, sebahagian besar wang rompakan milik Blackbeard ini masih belum dibelanjakan.

Blackbeard mati setelah kapal itu karam, dan bangkai kapalnya telah pun dijumpai di Beaufort, North Carolina, Amerika Syarikat, beberapa tahun lalu. Namun, harta-harta yang terkandung di dalam kapal tersebut masih belum ditemui.

9. Kekayaan Tersembunyi Dutch Schultz



Dutch Schultz merupakan seorang hartawan yang mendapatkan kekayaannya hasil jenayah terancang seperti penipuan dan sindiket wang haram. Oleh kerana aktiviti jenayahnya, Dutch Schultz terpakasa menyembunyikan sebahagian besar hartanya di pergunungan Catskill. Sehingga hari ini, harta milik ketua gangster ini masih belum ditemui.

10. Emas Leon Trabuco



Jutawan Mexico ini yakin bahawa beliau dapat mengaut keuntungan berlipat ganda daripada situasi ekonomi merundum di Amerika Syarikat pada tahun 1930-an dengan menjual jongkong emas yang dibelinya. Dalam tempoh 3 bulan sahaja, Trabuco dan rakan niaganya telah membeli lebih 16 ton emas untuk diseludup ke AS.

Malangnya, sebuah akta yang digubal pada tahun 1934 mengharamkan pemilikan emas secara persendirian. Kegagalan perniagaan Trabuco ini amat mengecawakannya dan lokasi sebenar tempat penyimpanan jongkong emas tersebut dibawa ke liang lahad. – MYNEWSHUB.CC


SUMBER, DI SAYANG SABAH


Sabtu, 30 Julai 2016

Kebenaran Draft Pendakwaan Najib Bakal Terbongkar..!

Kebenaran Draft Pendakwaan Najib Bakal Terbongkar..!


Inilah masa dan peluangnya bagi Zeti, Abu Kasim dan Gani menyatakan kebenaran..! Kalau dahulu mereka masih penjawat awam dan terikat dengan akta dan undang undang..! Kini mereka dicabar untuk menyatakan kebenaran dari fitnah yang menggejala..!

Jangan dihalang pulak mereka hadir ke Mahkamah..! Jangan dibiar pulak hakim tangguh tanguh hingga lenguh..!

Biar Mahkamah yang adil, bebas dan telus memberikan hukuman sebenar..! Bukan Mahkamah pengecut@bacul tu..!!!

Aduan Pemuda Umno: Siapa Sebenarnya Berkonspirasi?

ALHAMDULILLAH, satu peluang keemasan terbuka kepada pihak-pihak yang berpengetahuan mengenai skandal raksasa 1MDB untuk menyatakan kebenaran.

Kini, demi mempertahankan diri daripada satu tuduhan yang sangat serius, mereka terpaksa memberitahu polis apa yang mereka tahu mengenai skandal itu dan pelaku-pelakunya.

Mereka yang saya maksudkan adalah bekas Peguam Negara (Tan Sri) Abdul Gani Patail, bekas Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (PSRM) (Tan Sri) Abu Kassim Mohamed dan bekas Gebenor Bank Negara, (Tan Sri) Zeti Akhtar Aziz.

Mereka telah dituduh dalam satu laporan polis oleh Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairul Azwan Harun, terlibat dalam konspirasi untuk menggulingkan Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razak dan kerajaan yang sah.

Ini adalah satu dakwaan yang sangat berat yang boleh ditakrifkan sebagai penderhakaan terhadap kerajaan yang dipilih oleh rakyat. Jadi wajib disiasat rapi.

Saya tidak tahu apa tujuan tersirat si pembuat laporan. Tetapi secara tersurat, ia nampak seolah-olah satu lagi kegiatan puji ampu oleh pemakan-pemakan dedak Umno.

Namun saya berterima kasih kepada Khairul Azwan kerana akibat laporan beliau itu, ketiga-tiga tokoh yang dituduh boleh memberi keterangan mengenai apa yang mereka tahu berkaitan skandal 1MDB, SRC International Sdn Bhd dan "derma Arab" RM2.6 bilion yang selama ini terpaksa mereka rahsiakan.

Banyak yang boleh mereka ceritakan kepada polis bagi menafikan tuduhan Pemuda Umno itu.

Misalnya mereka boleh menjelaskan sama ada benar atau tidak ura-ura bahawa Mohd Najib di ambang tangkapan dan pertuduhan di mahkamah pada akhir Julai tahun lalu bersabit kes pecah amanah duit SRC International Sdn Bhd.

Abdul Gani sendiri boleh mengesahkan sama ada betul atau tidak jawatannya sebagai Peguam Negara ditamatkan secara mendadak pada 28 Julai lalu kerana beliau sedang bersiap sedia menangkap dan menghadapkan Mohd Najib ke mahkamah bersama-sama dengan Nik Faizal Ariff Kamil dalam kes penipuan SRC International.

Zeti boleh menjawab mengenai hasil penyiasatan ke atas pengaliran keluar-masuk duit 1MDB dan kaitannya dengan “derma” RM2.6 bilion yang masuk akaun peribadi Mohd Najib di AmBank.

Ambank telah pun mengaku salah atas pembabitannya dalam pemindahan wang tersebut dan membayar denda RM53.7 juta kepada Bank Negara November lepas.

Abu Kassim pun macam itu juga. Dia terpaksa menafikan tuduhan itu dengan menceritakan kepada polis apa yang SPRM telah temui dalam siasatannya ke atas SRC International, 1MDB dan derma RM2.6 bilion.

Rakyat Malaysia yang tidak keracunan dedak percaya bahawa SPRM telah membina kes yang cukup kuat yang melibatkan Mohd Najib dan Nik Faisal dalam pengalihan haram duit SRC International sebanyak RM42 juta.

Kempen dedak pertahankan Mohd Najib

Hanya dengan mendedahkan maklumat-maklumat ini untuk dirakamkan oleh pihak polis barulah mereka dapat mempertahankan diri daripada tuduhan Pemuda Umno itu.

Saya yakin banyak lagi maklumat yang ada dalam kepala mereka mengenai siasatan ke atas 1MDB, SRC International dan derma RM2.6 bilion yang boleh mereka ceritakan kepada polis demi membela diri.

Polis, khususnya pegawai penyiasat, tentu tidak berani main kayu tiga dengan tiga orang ternama ini kerana mereka mempunyai pengalaman yang luas di segi undang-undang dan pasti akan diwakili oleh peguam yang cekap.
Abdul Gani sendiri adalah peguam cergas setelah membuka khidmat guamannya sendiri selepas dibuang kerja kononnya beliau sakit teruk. Itulah tahap propaganda pemakan dedak.

Mahkamah Pendapat Umum

Di segi pendapat umum pula, simpati adalah bersama mereka yang dituduh oleh Pemuda Umno itu. Dalam mahkamah pendapat umum, juri rakyat memihak kepada mereka.

Jadi saya hairan apa maksud tersirat Pemuda Umno membuat laporan polis dengan tuduhan yang sangat berat itu.

Perbuatan mereka boleh menjadi senjata yang menikam ketua nombor satu mereka – Mohd Najib - sendiri.

Saya tidak berani mengatakan ada konspirasi halus oleh Pemuda Umno terhadap Mohd Najib melalui laporan atau ia sekadar publisiti murahan kelas pemakan dedak.

Mungkin juga ini adalah cetusan idea gilang-gemilang Pemuda Umno untuk mengalihkan pandangan umum daripada saman sivil KARI (Kleptocracy Asset Recovery Initiative) di Amerika Syarikat yang melibatkan ahli keluarga dan sahabat akrab "Pegawai Nombor Satu Malaysia".

Wallahuaklam.


Jumaat, 22 Julai 2016

KENYATAAN YB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN

KENYATAAN YB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN

Saya sengaja mengambil sedikit masa sebelum menulis kenyataan ini untuk memerhati gelagat pemimpin kerajaan Malaysia termasuk Perdana Menteri dan Peguam Negara terhadap pengumuman yang amat mengejutkan oleh Peguam Negara dan pegawai tinggi Amerika Syarikat mengenai IMDB dan tindakan perampasan aset milik mereka yang dinamakan hasil pemindahan wang haram yang dikatakan terbesar dalam sejarah AS, mungkin juga dunia.

Walaupun ia kes sivil yang bertujuan untuk merampas aset-aset, tetapi ia juga merupakan bukti penipuan oleh mereka yang dinamakan. Mereka telah mencuri wang milik IMDB! Maka ia adalah suatu jenayah!

Jika IMDB dan Kerajaan Malaysia secara tegas mahu melindungi harta dan khazanah rakyat Malaysia dari kehilangan atau kerugian, pendedahan yang amat mengejutkan ini seharusnya mendorong mereka mengambil tindakan segera mengikut undang-undang Malaysia ke atas MALAYSIAN OFFICIAL 1, Reza Aziz, Jho Lo dan nama-nama lain yang disenaraikan dalam laporan Peguam Negara AS.

Sebaliknya, logikkah sebagai Perdana Menteri, Najib hanya menasihati rakyat Malaysia untuk tidak membuat sebarang andaian terhadap penemuan yang mengejutkan dunia ini dengan berkata kes tersebut melibatkan mereka yang dinamakan sahaja dan proses perundangan masih berjalan?

Jika Najib seorang yang beramanah dan bertanggungjawab, apa yang dia sepatutnya kata? Mengejutkan! Ambil serius keputusan pihak Peguam Negara Amerika Syarikat, hantar delegasi tertinggi kerajaan untuk mendapatkan butiran terperinci dari Amerika Syarikat, tubuh sebuah tribunal bebas untuk menyiasat dan memulakan proses pendakwaan jenayah dengan kadar segera terhadap mereka didapati terlibat atau bersubahat dalam pemindahan wang haram berjumlah puluhan bilion ringgit yang amat memalukan negara. Ini kerana wang rakyat Malaysia dalam jumlah yang amat besar didapati hilang dan dilesapkan oleh mereka yang dinamakan.

Najib juga sudah sepatutnya menghantar Peguam Negara Malaysia dan Ketua Polis Negara ke Amerika Syarikat dengan segera untuk mendapatkan kerjasama negara itu supaya tindakan undang-undang Malaysia yang sesuai boleh diambil terhadap mereka yang terbabit. Najib juga sewajarnya telah mengarahkan Peguam Negara dan 1MDB segera menuntut wang yang dilapor dicuri daripada syarikat milik negara.

Nampak benar semua ini tidak dilakukan oleh Najib. Dia sebaliknya hanya berkata kes ini bukan kes jenayah tetapi kes sivil dan orang-orang yang dinamakan dalam laporan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat berhak mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Adakah ini sepatutnya respon seorang Perdana Menteri terhadap kes penemuan sejumlah besar wang yang dicuri daripada sebuah syarikat pelaburan strategik negara? Adakah pembelaan terhadap individu yang dituduh terlibat dalam perompakan harta negara lebih penting berbanding pembelaan terhadap seluruh rakyat yang terpaksa menanggung beban kehilangan puluhan bilion ringgit wang negara? 

Saya mencabar Perdana Menteri sebagai Menteri Kewangan untuk mengambil tindakan susulan yang sewajarnya! Saya amat kecewa dengan sikap penafian yang teruk yang dinyatakan oleh dia dan konco-konconya berkenaan kes penipuan terbesar yang ditemui oleh pihak kerajaan Amerika itu.

Peguam Negara Malaysia juga tidak menjalankan amanah! Logikkah apabila dia berkata tindakan sivil di Amerika Syarikat itu tidak membabitkan Najib? Siapakah MALAYSIAN OFFICIAL 1 yang difahami oleh Peguam Negara seperti yang disebut dalam laporan Jabatan Keadilan AS? Jika dia tidak tahu, tidak bolehkah dia bertanya dengan rakan sejawatnya di Amerika Syarikat siapakah dia MALAYSIAN OFFICIAL 1?

Disebut dengan terang dalam laporan Jabatan Keadilan AS, orang ini memiliki sejumlah AS681 juta (RM2.6 bilion) dalam akaun peribadinya di Ambank Malaysia. Yang kita tahu, tiada orang lain yang dilaporkan mempunyai wang sebanyak itu dalam akaun peribadi di Ambank selain Najib!

Yang sepatutnya dibuat oleh Peguam Negara Malaysia bukan melindungi Najib. Dia sepatutnya terperanjat dengan penemuan pasukan penyiasat AS dan terus menghantar pasukan penyiasat Malaysia ke AS untuk mengambil tindakan susulan demi memelihara kepentingan rakyat Malaysia yang telah kehilangan wang berbilion ringgit.

Beliau juga sepatutnya telah mengarahkan SPRM dan PDRM membuka semula kertas siasatan terhadap 1MDB. Bagaimana boleh terjadi pasukan penyiasat negara kita tidak menemui sebarang bukti kehilangan wang 1MDB, sedangkan pasukan penyiasat negara asing menemuinya? Bukankah ini sepatutnya memeranjatkan Peguam Negara? Bukankah perkara ini yang harus diutamakan, bukan melindungi Perdana Menteri! Nampak benar rakyat Malaysia tidak lagi boleh mengharapkan dia untuk melindungi kepentingan negara!

Apakah harapan kita untuk terus percaya dengan Perdana Menteri Malaysia? Tindakannya selama ini adalah untuk melindungi diri sendiri, bukan melindungi kepentingan rakyat Malaysia!

Rakyat harus sedar dan bangkit bersuara dengan berani menuntut mereka yang merompak harta negara dihukum. Seruan agar rakyat bangun menentang kemungkaran ini hendaklah mengikut lunas undang-undang secara aman dan tidak semestinya dianggap provokatif.

DYMM Raja-Raja Melayu yang menjadi Payung Negara yang telah pernah bertindak bertitah sebelum ini sewajarnya tidak boleh membiarkan Perdana Menteri bermaharajalela merosakkan imej negara dan maruah rakyat serta memusnahkan khazanah negara. Majlis Raja-Raja boleh bertindak menjadi benteng terakhir pelindung hak rakyat dan negara! Majlis Raja-Raja tidak menyalahi mana-mana peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia atas semangat Raja-Raja Melayu berbuat sesuatu untuk memelihara kesejahteraan rakyat dan negara.

Sahlah tindakan dan pendirian saya selama ini bahawa kes IMDB adalah satu kes penyelewengan yang amat memalukan yang melibatkan Perdana Menteri. Ia adalah suatu yang sahih dan benar.

Dengan pendedahan yang tidak dapat lagi diselindungi oleh sesiapapun ini, maka kerajaan Malaysia pimpinan Najib telah mengkhianati Rakyat Malaysia dan sepatutnya menanggung akibah daripada perbuatan salahlaku yang amat serius ini! Bukan sahaja ia merupakan kes jenayah dan sivil yang cukup memalukan, malahan dari segi moral pun Najib sebenarnya tiada pilihan lain selain meletak jawatan dengan serta merta!

Saya akan tetap berdiri teguh dengan pendirian saya dan tidak akan sekali-kali berundur daripada kepercayaan dan keyakinan saya dalam perjuangan mempertahankan hak dan maruah seluruh rakyat Malaysia!

Marilah kita bersatu hati dan bersama-sama berjuang untuk Selamatkan Malaysia!

Faiza Azamta Fatawakkal alALLAH!


YB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
Mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia


Rabu, 13 Julai 2016

PENGKRITIK 1MDB, NAJIB KECEWA APABILA ‘BALA BESAR 11 JULAI’ TIDAK MENJADI?

PENGKRITIK 1MDB, NAJIB KECEWA APABILA ‘BALA BESAR 11 JULAI’ TIDAK MENJADI?

Posted: 11 Jul 2016 06:58 PM PDT


Semalam 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) menyatakan persetujuannya terhadap permintaan timbang tara (RFA) yang difailkan oleh International Petroleum Investment Company (IPIC) dan Aabar Investments PJS (Aabar).

Ramai yang menunggu kes ini kerana ia dianggap `BALA BESAR’ sedang menanti kerajaan Malaysia, Kementerian Kewangan serta Perdana Menteri Malaysia.

Namun, ternyata BALA BESAR  itu tidak jadi 'membadai' dan lebih malang kepada penunggunya, bala itu ghaib entah ke mana.

Kesian sungguh kepada mereka yang berharap kes di Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London ini boleh mendatangkan masalah segera kepada 1MDB dan kerajaan Barisan Nasional (BN)

Perdana Menteri boleh tidur lena, pengurusan 1MDB boleh tidur nyenyak dan pemimpin UMNO dan BN boleh meraya sakan. Tidak perlu risau!

Tidak ada apa yang akan 'membadai' dari London, sekurang-kurangnya untuk beberapa ketika terdekat ini.


Cerita selepas ini letak di belakang, tunggu tba masanya. Bak kata pepatah Inggeris,'I'll cross that bridge when I come to it.'

Walaupun demikian, kes ini sedikit sebanyakmencalarkkan maruah 1MDB dan kerajaan kerana ia disifatkan sebagai ‘tingkah laku kerajaan dan MOF yang memburukkan lagi skandal peniuan yang kini disiasat oleh pelbagai pihak antarabangsa.

IPIC bertindak berikutan kegagalan 1MDB dan MOF dalam menjalankan tanggungjawab mereka, melangsaikan tunggakan atau mengemukakan cadangan yang boleh diterima telah menyebabkan IPIC tiada pilihan alternatif selain meneruskan tuntutan berjumlah AS$6.5 bilion menerusi timbang tara.

Kegagalan 1MDB dan MOF untuk menjalankan obligasi kontrak di bawah Lembaran Terma Terikat (BTS) seperti yang dinyatakan dalam pengumuman IPIC GMTN Limited pada 10 Jun 2015 (RNS Nombor 7064P), dikaitkan dengan pelbagai tuduhan salah laku dan penyelewengan 1MDB di serata dunia.

Pengkritik 1MDB melihat kes ini sebagai tambahan kepada masalah dan kemungkinan-kemungkinan beban yang akan ditanggung oleh kerajaan dan rakyat negara ini, apa lagi sekiranya IPIC menang dalam tempoh 18 bulan dari sekarang.

Contohnya, PAS mahu kerajaan menjelaskan bagaimana ia bercadang membayar AS$6.5 bilion sekiranya 1MDB dan Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF) gagal dalam kes timbang tara antarabangsa yang dikemukakan terhadap mereka oleh IPIC itu.

“Apakah rakyat yang juga akan disembelih nanti menggunakan kenaikan cukai, pengenalan cukai baru serta GST terhadap pembelian petrol dan pembayaran tol, yang dijangka akan dinaikkan selepas Hari Raya?” soal Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (kanan) dalam satu kenyataan media.

Memandangkan kedua-dua pihak bersetuju menyelesaikan pertikaian melalui RFA dengan merujuk kepada Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London, , langkah seterusnya ialah membuat persediaan untuk mesyuarat pengurusan kes  pada September.

IPIC dijangka akan mendaftar  kenyataan tuntutannya dan 1MDB pula kenyataan pembelaan diri,  sebelum kes dibicarakan, dijangka pertengahan tahun hadapan (2017).

Keadaan ini sudah pasti akan ‘mengecewakan’ pihak yang ingin melihat 1MDB berdepan dengan tuntutan besar dalam tempoh terdekat.

IPIC dan anak syarikatnya, Aabar Investments PJS (Aabar) mengemukakan permintaan timbang tara (RFA) kepada Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London pada 14 Jun lalu berhubung tuntutannya melibatkan lebih AS$6.5 bilion daripada 1MDB dan kerajaan Malaysia menerusi Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF).

RFA dilaporkan amat prihatin terhadap kegagalan 1MDB dan MOF untuk menjalankan obligasi kontrak itu.

Demikian menurut IPIC dalam kenyataan yang dihantar kepada Bursa Saham London, 14 Jun lalu.

IPIC bertindak berikutan kegagalan 1MDB dan MOF dalam menjalankan tanggungjawab mereka, melangsaikan tunggakan atau mengemukakan cadangan yang boleh diterima melalui tuntutan berjumlah AS$6.5 bilion menerusi timbang tara.

Tuntutan itu akan ditentukan oleh tribunal timbang tara yang akan terdiri daripada tiga orang penimbangtara menurut Lembaran Terma Terikat dan peraturan-peraturan LCIA .

Pada 11 Jun lalu, berlegar mesej melalui WhatsApp kononnya masalah terdekat dan paling memeningkan Perdana Menteri ialah di mana mahu dicari AS$6.5 bilion .

Ia bagi menjelaskan tuntutan IPIC itu jika (sekiranya) keputusan Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London tidak memihak kepada 1MDB.

Kata mesej itu lagi: “Tak macam mahkamah perundangan biasa di mana peguam boleh cari akal untuk memanjangkan tempoh perbicaraan sehingga bertahun, prosiding LCIA lebih pantas dan keputusannya muktamad, tanpa boleh dirayu.”

Katanya lagi: “Yang terbaru, LCIA telah memutuskan bahawa TARIKH AKHIR bagi 1MDB mengemukakan maklum balas kepada tuntutan terebut ialah pada 11 Julai 2016 (Raya ke 5). Jika penghukuman LCIA tidak memihak kepada 1MDB dan kalau taka da duit nak bayar dalam tempoh ditetapkan, bukan sahaja 1MDB  yang diisytiharkan MUFLIS tetapi juga MOF.”

Pesanan khas mesej berkenaan berbunyi, “Malang sekali Bank Negara cumaa boleh cetak Ringgit Malaysia tetapi tak boleh cetak Dolar Amerika. Dan malang juga keputusan PRK K Kangsar dan Sungai Besar tak beri apa-apa kelebihan kepada Najib menyelesaikan BALA yang bakal tiba ini.”

Hakikat yang terpaksa ditelah oleh pengkritik 1MDB dan kerajaan pimpinan Datuk Seri Mohd Najib Razak ialah, kes ini bergantung kepada sejauh mana ia akan menyulitkan atau memudaahkan pihak kerajaan memandangkan proses timbang tara ini dijangka akan berlangsung berbulan-bulan atau mungkin bertahun-tahun.

Jadi kepada yang berharap untuk mengetahui dengan cepat kemungkinan kerugian, bebaan atau jumlah pembayaran yang terpaksa dibuat oleh 1MDB, mereka kenalah  bersabar atau tidak payah berfikir langsung, terlalu lama dan membuang masa memikirkannya’.

 

Seperti saya katakan sebelum ini, rakyat Malaysia yang menyokong kerajaan dan yakin dengan keupayaan dan ‘bersihnya 1MDB’ mereka tidak perlu risau.

Tiada apa akan berlaku pada 11 Julai, “Don’t Worry…”

Menurut MahkamahTimbangtara Antarabangsa London, lebih 70 peratus kes-kes lalu akan mengambil masa tidak kurang setahun setengah (18 bulan) untuk diselesaikan.

Sementara menunggu kes ini dibicarakan, 1MDB mengatakan pihak terus memenuhi komitmen untuk membuktikan pengkritiknya salah, apabila pada bulan lalu, 1MDB membayar RM1.579 juta kupon faedah bagi sukuk RM2.4 bilion Bandar Malaysia yang matang pada 2024.

Pembayaran itu merupakan pembayaran faedah kedua yang dibuat oleh 1MDB sejak pertikaiannya dengan IPIC.

Pembayaran pertama pada Mei apabila 1MDB membuat pembayaran kupon berjadual berjumlah RM143.75 juta bagi Nota Jangka Sederhana Islam (IMTN) RM5 bilion pada 5.75 peratus yang matang pada 2039.

Kedua-dua bayaran itu menunjukkan bahawa syarikat mempunyai kecairan yang mencukupi untuk membuat bayaran faedah dan memenuhi obligasi hutang semasanya walaupun terdapat kritikan.

Semalam juga, 1MDB berkata, syarikat itu yakin tentang kedudukan undang-undangnya dan telah mengemukakan maklum balas formal dan kukuh kepada RFA menerusi penasihat undang-undang, Weil Gotshal & Manges (Weil Gotshal).

Pada pertengahan bulan lalu, 1MDB telah melantik Weil Gotshal sejajar dengan penerimaan RFA itu dari Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London bertarikh 13 Jun 2016.

"Weil Gotshal terkenal di seluruh dunia, firma guaman bertaraf paling tinggi dengan kepakaran, antara lainnya, dalam tindakan undang-undang antarabangsa," kata 1MDB.

Susulan pelantikan tersebut, 1MDB sebelum ini berjanji akan menfailkan maklum balas yang kukuh kepada RFA, pada atau sebelum tarikh akhir 11 Julai 2016, seperti yang ditetapkan oleh Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London.

1MDB turut menegaskan walau apa pun pertikaian dengan IPIC, ia akan terus melaksanakan pelan rasionalisasi dan masih mampu memenuhi tuntutan hutang semasanya.

Juga, dalam tempoh agak panjang ini, 1MDB dan kerajaan mungkin akan mencari /jalan selamat' untuk mngelakkan isu ini menjadi bahan kempen ke arah pilihan raya umum yang dijangka akan berlaku dalam tempoh yang hampir sama dengan kemungkinan perbicaraan timbang tara ini.

http://feedproxy.google.com/~r/blogspot/YGbI/~3/yeFvwaUyL2w/pengkritik-1mdb-najib-kecewa-apabila.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email

Selasa, 12 Julai 2016

Kenyataan YB TAN SRI Dato' Hj Muhyiddin Hj Mohd Yassin

KENYATAAN YB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN

Saya bersama dengan seluruh rakyat yang menuntut kebenaran dalam isu 1MDB mendesak kerajaan supaya mengubah (declassify) status rahsia rasmi Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB dengan segera supaya rakyat dapat mengetahui kedudukan sebenar dakwaan penyelewengan wang puluhan billion ringgit dalam urusniaga syarikat berkenaan.

Beberapa petikan yang dikatakan bersumber daripada laporan akhir Ketua Audit Negara mengenai 1MDB seperti yang didedahkan oleh portal Sarawak Report beberapa hari lalu mengandungi maklumat-maklumat penting berkaitan penyelewengan syarikat berkenaan. Ini termasuk kehilangan wang berjumlah USD7 billion (RM28 billion) yang dibayar kepada beberapa buah syarikat palsu yang tiada kaitan dengan urusniaga 1MDB.

Ketika kemelut 1MDB mula dipersoalkan oleh rakyat pada awal tahun lalu, saya telah menyuarakan kebimbangan saya di dalam kabinet dan menyarankan supaya Ketua Audit Negara menyiasat akaun 1MDB, termasuk melakukan audit forensik. Siasatan Ketua Audit Negara adalah penting untuk menentukan kedudukan sebenar akaun 1MDB dan menjawab segala tuduhan penyelewengan yang dilemparkan terhadap syarikat berkenaan, termasuk yang melibatkan Perdana Menteri.

Perdana Menteri sendiri berjanji bahawa Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB akan diumumkan dan beliau memberi jaminan bahawa individu atau pihak yang terlibat dalam penyalahgunaan dan penyelewengan 1MDB akan dibawa ke muka pengadilan. Bagi yang mungkin terlupa akan janji Perdana Menteri ini, saya ingin memetik tulisan beliau dalam portal NajibRazak.com yang disiarkan pada bulan Mei 2015.

Beliau berkata, “adalah tidak adil bagi sesetengah ahli politik mensabitkan kerajaan dalam mahkamah pendapat awam sebelum fakta sebenar dikemukakan oleh pihak berkuasa yang sah iaitu Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang bersifat dwipartisan...sementara itu, tolonglah, jangan buat spekulasi dan kesimpulan, tanpa menggunakan maklumat yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang mengandungi laporan terperinci tentang kewangan 1MDB”.

Kata Najib lagi, “Jika kita bersikap ikhlas untuk mencari kebenaran di sebalik dakwaan itu, kita perlu mendapatkan maklumat daripada sumber yang sah (seperti Ketua Audit Negara) dan bukan daripada portal berita pihak ketiga atau blog dalam talian yang mungkin mempunyai agenda tersembunyi”.

Itu kenyataan Najib lebih setahun yang lalu.

Jabatan Audit Negara telah memulakan siasatan ke atas akaun 1MDB pada bulan Mac 2015. Laporan Interim Terhadap Pengauditan 1MDB telah disiapkan pada bulan Jun 2015 dan laporan akhir Ketua Audit Negara telah dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara pada bulan Mac 2016.

Malangnya, Najib telah memungkiri janjinya kepada rakyat. Bukan sahaja Laporan Ketua Audit Negara tidak didedahkan kepada umum, malah telah diklasifikasikan sebagai dokumen rahsia rasmi di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972. Tindakan mengklasifikasikan Laporan Ketua Audit Negara sebagai dokumen rahsia rasmi adalah aneh memandangkan Ketua Audit Negara mempunyai tanggungjawab di bawah Perkara 107 Perlembagaan Persekutuan untuk menyerahkan laporannya kepada Yang di-Pertuan Agong. Laporan ini kemudiannya hendaklah dibentangkan di Dewan Rakyat. Adakah kerajaan mempunyai kuasa melebihi kuasa yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan  untuk menutup hasil siasatan Ketua Audit Negara daripada pengetahuan rakyat?

Lebih malang, ada Menteri kabinet yang melabelkan pihak yang membocorkan kandungan laporan Ketua Audit Negara sebagai pengkhianat negara. Siapakah pengkhianat sebenarnya? Orang yang mendedahkan salahlaku 1MDB atau orang yang merompak wang negara menerusi transaksi 1MDB dan kemudian menutup kesalahan mereka daripada diketahui oleh rakyat? Sudah tentulah merompak wang negara dan menutup perbuatan jenayah adalah suatu pengkhianatan yang amat jijik kepada negara.

Seluruh kabinet bertanggungjawab terhadap rakyat. Mereka tidak mempunyai kuasa mutlak untuk melakukan apa sahaja semata-mata untuk melindungi keselamatan seorang individu. Kepentingan majoriti rakyat adalah jauh lebih utama daripada keselamatan seorang individu.

Rakyat berhak untuk mengetahui kebenaran. Najib telah dikaitkan secara langsung dalam skandal 1MDB dan dia harus tampil menjawab pertanyaan rakyat. Tindakan berselindung di sebalik Akta Rahsia Rasmi akan menambah syak wasangka rakyat terhadap kredibiliti dan integriti Najib sebagai Perdana Menteri.

Jika dia seorang yang benar-benar ikhlas, budiman dan berani mencari kebenaran, ubah (declassify) segera status rahsia rasmi Laporan Akhir Ketua Audit Negara mengenai 1MDB dan dedahkan hasil siasatan untuk tatapan rakyat. Usah berdolak dalih lagi.

Jangan berterusan menyalahkan portal berita atas talian atau media asing kerana menyebarkan maklumat mengenai penyelewengan 1MDB. Anda mempunyai satu laporan penting yang sah mengenai 1MDB. Dedahkan isi kandungannya supaya rakyat dapat mengetahui fakta sebenar daripada sumber yang sahih. Ini adalah peluang terbaik untuk Najib dan kerajaan pimpinannya membersihkan nama daripada pelbagai dakwaan penyelewengan dan salah guna kuasa.

Jika Najib gagal berbuat demikian, dan berterusan menyembunyikan kebenaran daripada pengetahuan rakyat, maka dia mesti mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas skandal 1MDB dan mengambil langkah terhormat dengan meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
12 Julai 2016

MUNGKIN KAH SARAWAK AKAN KECEWA SEBAGAIMANA SABAH DENGAN RCI.

MUNGKIN KAH SARAWAK AKAN KECEWA SEBAGAIMANA SABAH DENGAN RCI.

Apa pula kali ini  sandiwara Kerajaan Persekutuan hasil pertemuan Najib  dengan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem berhubung rundingan  penurunan kuasa daripada kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri Sarawak.

Semua pihak dapat menjangka hasil pertemuan mungkin mengecewakan rakyat Sarawak sebagaimana hasil Suruhanjaya My Kad/RCI  telah menimbulkan berbagai tanggapan kepada rakyat Sabah.

Menurut KM Sarawak "Ini melibatkan rundingan yang sangat rumit, Saya tidak menjangka keputusan dicapai lebih awal tetapi saya fikir sesuatu akan diumumkan sebelum akhir tahun ini."tambah nya lagi.."Bukan semua keputusan tetapi rundingannya sangat rumit melibatkan isu undang-undang, isu politik dan sebagainya. Tetapi saya mengharapkan satu atau dua keputusan dicapai pada akhir tahun ini.

Sejauh ingatan kita dalam perundingan hak Malaysia timur dengan kerajaan Pusat tidak pernah memihak kepada kita,namunpun termaktub dalam perlemnagaan tetap tidak tertunai yang mana kerajaan pusat memberi berbagai alasan sehingga tuntutan itu gagal atau lenyap begitu saja tanpa keputusan yang pasti.

Jalan terakhir kerajaan pusat akan mengambil tidakan yang keras mana mana pemimpin Sabah dan Sarawak yang mereka rasa sebagai beban dan penghalang untuk agenda mereka di negara Malaysia Timur ini.

Adalah diketahui umum ramai pemimpin Sabah dan Sarawak  patriotik telah menjadi mangsa keadaan umpamanya Tun Mustpha dan TS Pairin telah kehilangan kuasa akibat campur tangan kerajaan persekutuan.

Sampai bila kita terkeluar dari cengkaman ini......? Namunpun hakikatnya rakyat dari kedua buah negeri dalam kesedaran atas segala layanan buruk dan berat sebelah ini.

By~ Evangeline Soraya Kigis
Kota Kinabalu Sabah
8 July 2016.

MUNGKIN KAH SARAWAK AKAN KECEWA SEBAGAIMANA SABAH DENGAN RCI.

MUNGKIN KAH SARAWAK AKAN KECEWA SEBAGAIMANA SABAH DENGAN RCI.

Apa pula kali ini  sandiwara Kerajaan Persekutuan hasil pertemuan Najib  dengan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem berhubung rundingan  penurunan kuasa daripada kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri Sarawak.

Semua pihak dapat menjangka hasil pertemuan mungkin mengecewakan rakyat Sarawak sebagaimana hasil Suruhanjaya My Kad/RCI  telah menimbulkan berbagai tanggapan kepada rakyat Sabah.

Menurut KM Sarawak "Ini melibatkan rundingan yang sangat rumit, Saya tidak menjangka keputusan dicapai lebih awal tetapi saya fikir sesuatu akan diumumkan sebelum akhir tahun ini."tambah nya lagi.."Bukan semua keputusan tetapi rundingannya sangat rumit melibatkan isu undang-undang, isu politik dan sebagainya. Tetapi saya mengharapkan satu atau dua keputusan dicapai pada akhir tahun ini.

Sejauh ingatan kita dalam perundingan hak Malaysia timur dengan kerajaan Pusat tidak pernah memihak kepada kita,namunpun termaktub dalam perlemnagaan tetap tidak tertunai yang mana kerajaan pusat memberi berbagai alasan sehingga tuntutan itu gagal atau lenyap begitu saja tanpa keputusan yang pasti.

Jalan terakhir kerajaan pusat akan mengambil tidakan yang keras mana mana pemimpin Sabah dan Sarawak yang mereka rasa sebagai beban dan penghalang untuk agenda mereka di negara Malaysia Timur ini.

Adalah diketahui umum ramai pemimpin Sabah dan Sarawak  patriotik telah menjadi mangsa keadaan umpamanya Tun Mustpha dan TS Pairin telah kehilangan kuasa akibat campur tangan kerajaan persekutuan.

Sampai bila kita terkeluar dari cengkaman ini......? Namunpun hakikatnya rakyat dari kedua buah negeri dalam kesedaran atas segala layanan buruk dan berat sebelah ini.

By~ Evangeline Soraya Kigis
Kota Kinabalu Sabah
8 July 2016.

Sabtu, 25 Jun 2016

Buktikanlah..!!!''Kolesterol Turun Drastis'' Batuk Sembuh'' Jantung Di Cegah'' Luka Cepat Hilang Hingga Anemia Terobati Dengan Buah Kedondong...Begini Cara Nya??

Buktikanlah..!!!''Kolesterol Turun Drastis'' Batuk Sembuh'' Jantung Di Cegah'' Luka Cepat Hilang Hingga Anemia Terobati Dengan Buah Kedondong...Begini Cara Nya??

By Sefti Puspitasari — Jumat, 24 Juni 2016 — Kesehatan

Manfaat buah kedondong untuk kesehatan – Siapa yang tidak paham buah yang bernama kedondong ini. 


dengan ciri khasnya yang mempunyai biji yang tidak sama dengan buah buahan biasanya karena berbentuk serabut serta dibalut dengan daging berwarna putih dan berkulit hijau membuatnya terlihat tidak sama dengan jenis buah yang lain. 

Ditambah dengan rasa ­rasanya yang manis dengan memberikan sedikit asam betul betul buat buah yang satu ini merasa nikm4t waktu digunakan untu bahan rujakTetapi sebenarnya, di balik kelezatannya itu, buah kedondong juga menaruh berbagai jenis manfaat terutama untuk kesehatan. dan di bawah ini yaitu beberap manfaat buah kedondong untuk. 

kesehatan yang bisa anda dapatkan : 

1. Untuk obat batuk 

Sebenarnya di balik rasa ­rasanya yang lezat buah ini bisa mempunyai manfaat sebagai satu diantara obat untuk meredakan batuk. Cuma dengan m3lum4tk4nnya lewat diparut atau diblender lalu lalu diper4s untuk diambil airnya, jadi obat batuk sudah siap untuk di nikm4ti. 

2. Untuk menghindar timbulnya penyakit jantung 

K4ndung4n Kalsium yang ada pada buah kedondong kelihatannya berikanlah peran yang cukup siginifik4n dalam bikin perlindungan kesehatan jantung. 

Hingga untuk anda yang mempunyai persoalan jantung atau sekurang­kurangnya kehendaki mempunyai jantung yang sehat. sebaiknya apabila anda konsumsi kedondong sehari­ harinya. 

3. Untuk antioksidan

Hampir sama juga dengan buah­ buah yang lain, di dalam buah kedondong yang mempunyai k4ndung4n vitamin A dan vitamin C yang cukup tinggi buat buah yang satu ini mempunyai peran. paling penting dalam menghindar radikal bebas. 

Hingga untuk anda yang tengah mencari buah yang mempunyai manfaat untuk antioksidan jadi anda dapat memasukkan buah kedondong ini didalam menu makanan anda. 

4. Untuk penyembuh luka 

Manfaat buah kedondong untuk kesehatan kemudian yaitu untuk mengobati luka. 

 Kemampuan kedondong untuk menyembuhkan luka ini karena ada vitamin A yang cukup tinggi yang ada di dalamnya. 

Karena ada vitamin A itu jadi lalu akan membantu bikin perlindungan kesehatan jaringan di dalam tubuh. hingga tidaklah hal yang aneh jika lalu buah kedondong ini bisa digunakan sebagai salah obat untuk mempercepat roses pengobatan luka.  

5. Untuk mengatasi anemia

Mungkin saja ada banyak yg tidak memahami jika sebenarnya buah kedondong ini dapat mempunyai efek yang baik untuk mereka yang tengah menanggung derita anemia. 

Ada k4ndung4n zat besi dalam tiap-tiap 100 gr buah kedondong sebenarnya dapat meraih 30 

miligram hingga dapat buat buah kedondong ini memiliki peran dalam pembentukkan sel d4r4h merah. Tidak cuma itu saja, danya k4ndung4n zat B1 juga mempunyai peran dalam membantu pembentukan sel d4r4h merah dan dapat tingkatkan oksigen ke semuanya tubuh dan menghindar anemi4. 

6. Mengatur kad4r cholesterol

Satu diantara manfaat buah kedondong untuk kesehatan yang 

akan demikian berguna untuk biasanya orang yaitu untuk mengatur k4dar cholesterol.Kemampuan hebat yang dipunyai oleh kedondong ini yaitu karena vitamin ada k4ndung4n vitamin C yang ada didalamnya. 

Vitamin C ini akan mempunyai peran dalam membantu system metabolisme kolesterol jadi asam 

empedu.

http://www.kabarsehatterbaru.com/2016/06/buktikanlahkolesterol-turun-drastis.html?m=1

Jumaat, 24 Jun 2016

Alies Aliesz Sultan Johor ditawar menjadi Yang Di-Pertuan Agung yg pertama...

Alies Aliesz Sultan Johor ditawar menjadi Yang Di-Pertuan Agung yg pertama...

Almarhum Sultan Ibrahim, Sultan Johor Moden yg ke-2 menyatakan rasa tidak senang baginda menyertai Persekutuan Malaya dan baginda juga disokong oleh pertubuhan kebangsaan melayu Johor yg diketuai oleh Ungku Abdullah...Semasa sambutan Jubli Intan pemerintahan Sultan Ibrahim tahun 1955, baginda secara terbuka menentang penyertaan Johor ke dalam Persekutuan Tanah Melayu dan PKMJ telah rekrut ramai ahli...Tunku Abdul Rahman dan parti perikatan memboikot sambutan tersebut...

Tetapi menjelang 1956 PKMJ telah hilang ramai ahlinya ke UMNO kerana prospek kemerdekaan...in fact sebuah pertubuhan melayu segamat yg bergelar Pasok Malaya Daerah Segamat mengugut utk membawa keluar Segamat dari Johor jika Sultan berkeras utk tidak menyertai Malaya...

Menjelang pertengahan 1957, hanya tinggal 10 org ahli sahaja yg masih bersama PKMJ, dan menjelang kemerdekaan, Ungku Abdullah membuat rayuan terakhir kpd baginda supaya tarik diri tapi baginda yg semasa itu berada di London menyerahkan kepada TMJ semasa itu, Tunku Ismail utk membuat keputusan yg mana Tunku Ismail memutuskan utk join Malaya...

Tunku Abdul Rahman dalam kesopananannye menawarkan Sultan Ibrahim menjadi Agung yg pertama tetapi baginda menolak kerana mahu berehat dan juga menghadapi masalah kesihatan...

-ATA-

Selasa, 21 Jun 2016

Cara Untuk Memutihkan Gigi

Rugi Tidak Mencoba'',Dengan Bumbu Di Dapur Dijamin Ampuh 100%((Gigi Anda Putih Cemerlang Dan Gusi Bertambah Ku4t))..Buktikan Lah,,Begini Cara Nya..Tolong Bantu Bagikan..!!!

Resep basic untuk memutihkan gigi yaitu dengan langkah memakai bahan basic menggunakan bumbu dapur yaitu kunyit. Kunyit diakui buat gigi Anda kembali jadi putih alami. Selain itu kunyit juga sekian besar manfaatnya untuk kesehatan. 


Kunyit demikian kerap digunakan dalam masakan-masakan tradisional di Indonesia. Kunyit termasuk juga rempah-rempah dengan manfaat seperti anti-inflamai serta anti-oksidan. Manfaatnya dapat mencegah beberapa penyakit bahkan juga mencegah penyakit kanker. 

Selain itu, beberapa keuntungan dari kunyit bermanfaat untuk kesehatan mulut serta untuk pemutihan gigi. Langkah pemutihan memiliki bahan basic kunyit sekian efektif untuk per*0k.0k serta peminum kopi serta atau teh hitam.

Selain itu, panduan sehat ini yaitu 100% alami serta tidak memiliki k4ndung4n bahan k! m!a memberikan atau beberapa zat yang dapat mengakibatkan rusaknya enamel gigi atau gusi.Sesudah 1 minggu penggunaan umum, Anda akan dapatkan bila langkah pemutihan dengan memakai kunyit akan bekerja dan Anda akan peroleh senyum cemerlang seperti bintang jenis iklan di tv. 

Bagaimana langkahnya : 

Ambil ¼ sendok teh bubuk kunyit, menyebar di sikat gigi Anda. Lalu, menyikat gigi seperti umum. Sesudah sebagian menit, jangan pernah selekasnya basuh, tetaplah menjaganya dalam mulut selama 5 menit atau menempel digigi. 

Lantas Ansa mesti memberikan keyakinan membersihkan mulut hingga bersih dan menghapus sisa ampas kunyit yang dapat terlilit diantara gigi Anda. Dapatkah melalui langkah menyikat dengan sikat gigi lain untuk menyingkirkan warna kuning pada gigi Anda atau menghapus menggunakan kain bersih. 

Dari percobaan pertama, selanjutnya akan terlihat. Jika Anda tidak sukai, Anda bisa mengulanginya demikian kali, tetapi jangan pernah berulang-kali dalam satu hari. Cukup 2 hari sekali. Serta rasakan efek dari hasil menyikat gigi dengan kunyit yang membantu buat gigi Anda kembali putih cemerlang. 

Tips memutihkan gigi melalui langkah yang lain : 

Menggunakan pasta gigi kunyit serta minyak zaitun 

Anda dapat juga buat pasta gigi berbasiskan kunyit. 

Yang Anda perlukan yaitu kunyit (1/4 sendok teh) serta beberapa tetes minyak zaitun, untuk digunakan sebagai pasta gigi seperti pasta gigi yang sering Anda beli di market. Sikatlah gigi melalui cara teratur satu hari 2 x, serta lihatlah setelah itu dalam beberapa hari kedepan adakah pergantian atau tidak. 

Kunyit juga yaitu antibiotik alami untuk menyembuhkan serta mengobati luka, perad4ngan rongga mulut. Kunyit yaitu bahan alami yang demikian baik untuk dapatkan gigi kembali putih dan senyum cerah. Anda akan terkejut saat lihat hasilnya. Selamat mencoba!

http://www.kabarsehatterbaru.com/2016/05/rugi-tidak-mencobadengan-bumbu-di-dapur.html?m=1&_utm_source=1-2-2

Cara Untuk Memutihkan Gigi

Rugi Tidak Mencoba'',Dengan Bumbu Di Dapur Dijamin Ampuh 100%((Gigi Anda Putih Cemerlang Dan Gusi Bertambah Ku4t))..Buktikan Lah,,Begini Cara Nya..Tolong Bantu Bagikan..!!!

Resep basic untuk memutihkan gigi yaitu dengan langkah memakai bahan basic menggunakan bumbu dapur yaitu kunyit. Kunyit diakui buat gigi Anda kembali jadi putih alami. Selain itu kunyit juga sekian besar manfaatnya untuk kesehatan. 


Kunyit demikian kerap digunakan dalam masakan-masakan tradisional di Indonesia. Kunyit termasuk juga rempah-rempah dengan manfaat seperti anti-inflamai serta anti-oksidan. Manfaatnya dapat mencegah beberapa penyakit bahkan juga mencegah penyakit kanker. 

Selain itu, beberapa keuntungan dari kunyit bermanfaat untuk kesehatan mulut serta untuk pemutihan gigi. Langkah pemutihan memiliki bahan basic kunyit sekian efektif untuk per*0k.0k serta peminum kopi serta atau teh hitam.

Selain itu, panduan sehat ini yaitu 100% alami serta tidak memiliki k4ndung4n bahan k! m!a memberikan atau beberapa zat yang dapat mengakibatkan rusaknya enamel gigi atau gusi.Sesudah 1 minggu penggunaan umum, Anda akan dapatkan bila langkah pemutihan dengan memakai kunyit akan bekerja dan Anda akan peroleh senyum cemerlang seperti bintang jenis iklan di tv. 

Bagaimana langkahnya : 

Ambil ¼ sendok teh bubuk kunyit, menyebar di sikat gigi Anda. Lalu, menyikat gigi seperti umum. Sesudah sebagian menit, jangan pernah selekasnya basuh, tetaplah menjaganya dalam mulut selama 5 menit atau menempel digigi. 

Lantas Ansa mesti memberikan keyakinan membersihkan mulut hingga bersih dan menghapus sisa ampas kunyit yang dapat terlilit diantara gigi Anda. Dapatkah melalui langkah menyikat dengan sikat gigi lain untuk menyingkirkan warna kuning pada gigi Anda atau menghapus menggunakan kain bersih. 

Dari percobaan pertama, selanjutnya akan terlihat. Jika Anda tidak sukai, Anda bisa mengulanginya demikian kali, tetapi jangan pernah berulang-kali dalam satu hari. Cukup 2 hari sekali. Serta rasakan efek dari hasil menyikat gigi dengan kunyit yang membantu buat gigi Anda kembali putih cemerlang. 

Tips memutihkan gigi melalui langkah yang lain : 

Menggunakan pasta gigi kunyit serta minyak zaitun 

Anda dapat juga buat pasta gigi berbasiskan kunyit. 

Yang Anda perlukan yaitu kunyit (1/4 sendok teh) serta beberapa tetes minyak zaitun, untuk digunakan sebagai pasta gigi seperti pasta gigi yang sering Anda beli di market. Sikatlah gigi melalui cara teratur satu hari 2 x, serta lihatlah setelah itu dalam beberapa hari kedepan adakah pergantian atau tidak. 

Kunyit juga yaitu antibiotik alami untuk menyembuhkan serta mengobati luka, perad4ngan rongga mulut. Kunyit yaitu bahan alami yang demikian baik untuk dapatkan gigi kembali putih dan senyum cerah. Anda akan terkejut saat lihat hasilnya. Selamat mencoba!

http://www.kabarsehatterbaru.com/2016/05/rugi-tidak-mencobadengan-bumbu-di-dapur.html?m=1&_utm_source=1-2-2

Isnin, 13 Jun 2016

KINI PENGUASA BANK NEW YORK TURUT SIASAT BON AS$6B 1MDB

KINI PENGUASA BANK NEW YORK TURUT SIASAT BON AS$6B 1MDB

Posted: 11 Jun 2016 08:04 PM PDT


“The New York kini, penguasa bank bersama-sama Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat serta Federal Reserve and Securities dan Exchange Commission sedang dalam kerja menilai peranan Goldman Sachs dalam kaitannya dengan 1MDB.”

Kumpulan Goldman Sachs - Goldman Sachs Group Inc. – kini disiasat pula oleh pihak berkuasa (penguasa) bank di New York (mereka adalah pengeluar atau yang meluluskan lessen penggendalian bank) mengenai kutipan dana bagi tabung 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menurut seorang pakar berkaitan perkara itu, siasatan dibuat untuk memastikan sejauh mana peranan bank berkenaan dalam skandal antarabangsa.

Malah, Goldman Sachs diberikan tempoh selama lima hari sehingga 16 Jun ini untuk menjawab semua soalan berkaitan 1MDB yang dikemukakan oleh penguasa bank di New York.

Sebelum ini, Goldman Sachs sudah sisiasat oleh Jabatan Kehakiman Amerika SyarikatFederal Reserve and Securities dan Exchange Commission di New York sahaja.

Sementara di beberapa negara lain, 1MD turut disiasat oleh pelbagai pihak dan dikatakan sebagai antara skandal  terbesar di dunia.


Untuk rekod, tahun lalu,  Goldman Sachs membayar sebuah firma guaman untuk menilai semula  keputusan dan tindakannya dalam hubungan dengan 1MDB.

Perjanjian bon 1MDB – berjaya mengumpul AS$6 bilion pada 2012 dan  2013 – mendapat perhatian kerana wujudnya  komisen yang dilihat mengatasi purata perbelanjaan dan komisen biasa iaitu melebihi sebanyak sembilan (9) peratus atau AS $593 juta. (Untuk mengetahui siapa terlibat dalam kerja berkaitan bon ini, baca di sini).

Jabatan Perkhidmatan Kewangan di New York (New York’s Department of Financial Services atau ringkasnya DFS), meminta Goldman Sachs pada Khamis untuk menyerahkan laporan bagaimana ia berjaya mengumpul AS$6 bilion melalui jualan bon untuk 1MDB.

Menurut sepucuk surat, pihak penguasa bank meminta Goldman untuk menyediakan laporan  overview mengenai setiap siasatan di Amerika Syarikat dan di luar negara itu pada 14 Jun ini mengenai bagaimana ia terbabit dengan tabung yang dikenali sebagai 1MDB.

Selain itu Goldman Sachs juga diminta supaya mengadakan penilaian semula dalam (internal review) yang dikhususkan kepada sama ada peraturan rahsia bank dilanggar, atau ‘bendera merah’ (larangan tertentu) tidak dienfahkan, menurut seseorang yang mahir mengenai perkara itu.

Ini bermakna The New York, penguasa bank kini bersama-samaJabatan Kehakiman Amerika Syarikatserta Federal Reserve and Securitiesdan Exchange Commissionsedang dalam kerja menilai peranan Goldman Sachs dalam kaitannya dengan 1MDB.

Goldman Sachs, melalui jurucakapnya, enggan membuat ulasan terhadap permintaan Bloomberg untuk berbuat demikian.

Ketika ini 1MDB semakin mendapat perhatian  oleh pihak berkuasa antarabangsa melalui penyiasatan yang dikaitkan dengan rasuah dan pemindahan wang haram.


Pendakwa sekurang-kurangnya di empat negara -  Singapura, Switzerland, Luxembourg dan Amerika Syarikat - sedang meneliti aliran wang daripada jentera pelaburan 1MDB yang ditubuhkan bertujuan membangunkan negara.

Antara soalan popular oleh pihak berkuasa antarabangsa ialah sama ada ia ada kaitan dengan orang politik di Kuala Lumpur yang mendapat keuntungan daripada wang 1MDB, tidak terkecuali Perdana Menteri Malaysia.

Perdana Menteri adalah penasihat 1MDB dan sejauh ini menafikan melakukan sebarang salah laku atau terbabit dengan kegiatan rasuah dalam urusan berkaitan 1MDB.

DFS mempunyai kuasa dalam perkara ini kerana ia mengeluarkan lessen untuk penggendalian di  New York. Sementara lesen untuk menggedalikan bank peringkat nasional (seluruh negara) dikeluarkan oleh Office of the Comptroller of the Currency.

Sebagai sebahagian tuntutan maklumatnya untuk siasatan lain, DFS meminta  Goldman Sachs turut membekalkan mereka dokumen temubual yang sudah dijadualkan dengan saksi-saksi.

Ia meminta salinan termasuk bahan persembahan melalui slaid yang dibuat sama ada kepada pendakwa di Amerika Syarikat atau juga di luar negara.

Surat kepada Goldman Sachs itu dibuat pada ketika Maria Vullo, pemangku superitendan DFS, menunggu undi oleh Senat negeri New York untuk mengesahkan kedudukannya yang dijangka akan diadakan bulan ini.

Penguasa sebelum ini, Benjamin Lawsky, memiliki reputasi di kalangan penguasa natarabangsa sebagai seseorag yang tegas dan agresif dalam menyiasat dan menguasakan peraturan terhadap bank global.

Untuk bacaan lanjut sila dapatkan bahan di sini dan di sini.

(Nota : untuk pembaca yang baru mengikuti isu ini, beberapa laporan media asing pada 6 Jun lalu, menyebut bahawa pasukan penyiasat Amerika Syarikat sedang cuba untuk menentukan sama Goldman Sachs melanggar undang-undang apabila ia gagal memberi amaran berhubung transaksi yang mencurigakan yang membabitkan firma pelaburan negara yang bermasalah, 1MDB, masih belum terjawab.

Juga apakah ada asas dakwaan WSJ bahawa wujudnya perbuatan atau kejadian bahawa sebahagian danasebanyak AS$3 bilion itu kemudian dipindahkan kepada Perdana Menteri Malaysia melalui bank yang berpangkalan di Switzerland?

Goldman Sachs turut disiasat untuk menentukan sama ada ia gagal mematuhi Akta Kerahsiaan Bank Amerika Syarikat yang memerlukan institusi kewangan untuk melaporkan urus niaga mencurigakan kepada pihak berkuasa.

"Penyiasat percaya bank (Goldman) mempunyai sebab untuk mengesyaki wang yang dikumpulkannya itu tidak digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan, dan amaran sepatutnya dikeluarkan apabila GoldmanSachs diarah memindahkan AS$3 bilion kepada sebuah cawangan bank swasta Switzerland, BSI SA dan bukannya kepada bank global besar, seperti lazimnya untuk pemindahan saiz berkenaan.

Satu lagi amaran, kata mereka adalah semasa jualan bon dan mengapa ia dlakukan secara tergesa-gesa.

Perjanjian itu dilakukan pada Mac 2013 iaitu dua bulan selepas Najib berurusan dengan ahli bank Goldman semasa mesyuarat Forum Ekonomi Dunia tahunan di Davos, Switzerland dan dua bulan sebelum kempen pilihan raya umum ke-13.) baca selanjutnya di sini.

http://feedproxy.google.com/~r/blogspot/YGbI/~3/TPOcGjEnyhM/kini-penguasa-bank-new-york-turut.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email