Suara Rakyat Kunak

Suara Rakyat Kunak
Suara Rakyat Suara Keramat

ESPN's Bottom Line Widget

Rakan Blooger ( Suara Rakyat Kunak )

Rabu, 26 Mei 2010

Dari Dahulu Hinggah Sekarang, Masih Serupa?


Kini Pangkalan Kunak Dari Dahulu Dan Selamanya

Daerah Kunak, dari dahulu hinggah sekarang masih serupa, kita lihat Pangkalan Kunak, kesesakan jalan raya masih seperti dahulu juga waktu di zaman British.

Walau pun pemimpin politik siling berganti, seorang pun tetap tidak dapat merubah kesesakan ke jalan Pengkalan, kenderaan masih tetap berbaris panjang seperti di Bandar Kuala Lumpur.

Walau pun saya orang Kunak tetapi kadang kadang 4 hinggah 5 bulan pun saya tak lihat Pangkalan Kunak, kerana malas berbaris panjang untuk sampai ke destenasi.

Munkin semacam ini lah seterusnya keadaan pangkalan Kunak hinggah ke akhir zaman jika Pemimpin Daerah Kunak tidak ambil perhatian keadaan yang tak ada penghujungnya.

Sama juga seperti Pekan Kunak perubahan tak banyak berlaku, yang ada perubahan pun dari pihak sewasta yang membangunkannya, seperti Bangunan Sapang, Taman Kunak Kaya dan Bangunan Simpang 4, dan Kilang Kilang yang hanya membawa pencemaran Alam Sekitar untuk Penduduk Kunak.

Ada juga Perancang Pekan dirikan seperti, 4 buah tandas awam yang tak ada pengunjungnya, Pejabat Kastam di bina hanya lah untuk perhiasan buat sakit mata memandang, saya cadangkan oleh kerana Pejabat Kastam di bina dengan belanja yang besar tanpa penghuni, lebih baik di gunakan untuk simpan anjing anjing liar yang berkeliaran di Pekan Kunak.

Bilakah anak cucu cicit kita nak melihat Daerah Kunak berstatus Bandar? jika Pemimpin tak merancang dari sekarang? Pemimpin di pilih oleh Rakyat sebagai wakil untuk membangunkan Daerah Kunak kepesada kegemilangan agar satu hari nanti dapat di lihat oleh anak cucu cicit kita, mereka akan persalahkan orang tua mereka kerana memilih pemimpin yang tak tahu buat kerja.

Di Daerah Kunak juga banyak tempat tempat yang berpotensi di buat tempat Pelancongan, tetapi tak ada seorang Pemimpin pun yang mencadangkan untuk membuat pusat Pelancongan agar pelancong dari luar dan dalam Negeri datang ke Daerah Kunak, agar para peniaga dapat menikmati hasilnya.

Yang kita ketahui tanah Golden Hope dari Kunak ke simpang 4 telah di kembalikan kepada MDK Kunak untuk membuat Universiti Pertanian, tetapi ada ura ura kedengaran terpaksa tak jadi dengan alasan tanah tak cukup luas, terpaksa lah dipindahkan ke Semporna.

Penduduk Daerah Kunak mengharapkan perkara di atas tidak betul agar Daerah Kunak dapat mempunyi Universiti yang terletak di Daerah Kunak demi pembangunan Daerah Kunak.

Pemimpin Daerah Kunak harus tegas dengan pendirian agar satu hari nanti anak cucu cicit kita tak menyalahkan diri kita sebagai Pengundi.

Jika kata kata saya menyingung mana mana Pemimpin di Daerah Kunak saya memohon maaf, tetapi semua yang saya tulis adalah dari Suara Rakyat Kunak, semuga akan di ambil tindakan oleh Manusia yang bergelar Pemimpin.

Suara Rakyat Kunak juga berharap agar Yang Berhormat Hj Saleh Kalbi dapat selalu turun Padang ke Daerah Kunak membantu membangunkan Daerah Kunak agar menjadi pusat Pelancongan satu hari nanti.






6 ulasan:

jebat_berani berkata...

salam saudaraku....

hamba bukanlah orang sabah..namun sabah sangat dekat dihati ini lebih-lebih lagi kunak...ini kerana hamba beristerikan orang kunak...

sepanjang hamba berulang alik ke sana hamba melihat bahawa kunak merupakan satu kawasan yang sangat berpotensi untuk dibangunkan..

namun maaf jika hamba katakan...sikap pemimpin disana yang dilihat lebih kepada mementingkan diri sendiri dari membangunkan kawasan yang diwakilinya membuatkan kunak "dulu,kini dan selamanya" akan tetap tidak berubah...

sebenarnya perkara ini bukan sahaja berlaku di kunak..malah banyak lagi tempat lain yang turut mempunyai masalah seperti kunak...apakah perkara ini tiada penyelesaian?

ianya ada jalan penyelesaian jika kita sebagai rakyat berani melakukan perubahan..pemimpin yang tidak bertanggungjawab dan tidak amanah harus kita singkirkan..mereka perlu diberi 'pengajaran' kerana gagal melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dengan baik...

sekiranya kita masih memberi peluang kepada mereka ianya tidak membuatkan mereka sedar sebaliknya menjadi lebih angkuh kerana menyangka bahawa rakyat tidak berani melakukan perubahan dan menerima apa sahaja yang mereka berikan...

negeri sabah telah diperintah oleh umno/bn sekian lama..namun lihatlah apakah kemajuan yang dapat dibanggakan oleh rakyat sabah??sedangkan sabah mempunyai hasil bumi yang sangat banyak..tetapi penduduknya terpaksa berhijrah ke semenangjung untuk mencari kesenangan..

ini semua disebabkan oleh sikap pemimpin yang tidak bertanggungjawab dan "merompak" hasil kekayaan sabah ini untuk diri sendiri...

ayuhlah kita sama-sama melakukan perubahan ke atas sabah agar penduduknya dapat menikmati kekayaan yang ada di negeri sabah ini...:)

Tanpa Nama berkata...

Wahai Jebat Berani . Tiada siapa pun yang takut walaupun anda berani . Jika beristerikan orang kunak , namun tetap anda orang Malaya ada mykad pakai juga passport mu . Tiada bezanya dengan pelancung yang datang dan pergi . Urusan bumi sabah , orang sabah , pemimpin sabah anda peduli apa ...

SUARA RAKYAT KUNAK berkata...

Salam Jebat, komen anda memang ada betul nya, jika Rakyat tak berani membuat perubahan maka Daerah Kunak seterusnya Masih Serupa, Jika Rakyat yang inginkan perubahan, jika ada teguran semacam ini, mereka patut menyokong, bukan menengking, kerana sisa sisa hidup kita munkin tak kesampaian untuk merasakan Pembangunan Daerah Kunak yang di idam idamkan oleh jenarasi kita, jika kita tak sama sama menegur Pemimpin yang leka. sabas Jebat atas pandangan anda.

Pak Runa berkata...

Salam saudara,

Maaf, saya tidak bersetuju dengan catatan anda bahawa "kesesakan jalan di Pangkalan Kunak masih seperti dahulu juga waktu zaman British" keran logiknya, waktu itu saya percaya terdapat tidak sampai 10 buah kereta di daerah Kunak. Macamana boleh sesak? Kesesakan jalan sekarang adalah ekoran peningkatan ekonomi negara dan penduduk Kunak jua sehingga hampir setiap keluarga di Kunak mampu memiliki kenderaan sendiri. Rancangan perluasan jalan di kawasan pengkalan memang ada sejak beberapa tahun yang lalu, namun jika dilaksanakan maka banyak rumah penduduk di Kampung Pengkalan terpaksa dirobohkan. Kemana mereka hendak pergi membawa keluarga mereka? Jika pihak kerajaan tidak mengamnbilkira perkara itu lalu melakukan kerja pengluasan jalan tanpa menyediakan tapak alternatif kepada penduduk, bukankah itu namanya kerajaan yang tidak berhati perut? Kerajaan begitukah yg sdr SRK cadang menggantikan BN? Rakyat Kunak pasti tidak setuju.
Bangunan-bangunan yang tersergam megah di kebanyakan bandar di dunia ini adalah milik swasta, orang perseorangan dan syarikat-syarikat. Penduduk tempatan yang mampu, bolehlah membeli lot-lot dari pemaju. Oleh itu, jika kita inginkan bangunan-bangunan sedemikian dinikmati dan dimiliki oleh penduduk Kunak, kita harus terlebih dahulu membangun ekonomi rakyat Kunak. Apa gunanya daerah kita ini memiliki gedung-gedung mewah jika kita hanya menjadi penonton dan orang dari luar yang mengaut keuntungan darinya.
Kita patut mencadang pembinaan sesuatu bangunan kepada kerajaan jika ada keperluan. Jika kita meminta dibina sesebuah bangunan semata-mata kerana kita lihat bangunan sedemikian terdapat di daerah berhampiran maka akan terdapat lebih banyak bangunan seperti Pejabat Kastam yg sdr sebutkan. Cukuplah.
Usaha memajukan industri pelancongan di Daerah Kunak memang ada. Saya sudah mendengar beberapa kali ADUN Kunak menyuarakan perkara ini dalam persidangan Dewan Undangan Negeri. Beliau bahkan telah melawat sendiri ke beberapa lokasi di daerah ini yang berpotensi dijadikan produk pelancongan.
Pemimpin daerah ini tentu amat gembira jika sdr dapat mengemukakan bukti kukuh mengenai dakwaan sdr bahawa tanah Golden Hope yang kini dimiliki oleh Sime Darby, dari Kunak ke Simpang 4, telah dikembalikan kepada MDK. Jika benar, bolehlah kita cadangkan dibina perumahan yang mampu dimiliki oleh penduduk Pengkalan, agar mereka boleh berpindah dengan selamat. Barulah jalan Pengkalan boleh diperbesarkan. Soal pembinaan Universiti belakang kira. Buat apa universiti besar-besar, jika pelajar-pelajar kita dan ibubapa mereka terpaksa tidur di kaki lima?
Kita memang mahukan kemajuan pesat, tetapi biarlah kita selamat dan selesa dalam kepesatan itu. Kita memang mahukan pembangunan, tetapi biarlah pembangunan itu sesuai dengan keperluan penduduk tempatan tanpa memudharatkan mana-mana pihak.
Jika Kunak menjadi bandar, biarlah ia sebuah bandar yang tenteram dan makmur. Jika gedung-gedung membeli belah hendak tumbuh bagai cendawan, biarlah kita mampu membeli-belah di gedung-gedung itu.
Daripada Kunak menjadi bandar yg dipenuhi pusat-pusat maksiat, yg kelak menggadai maruah dan kehormatan anak-anak kita, biarlah ia tetap sebagai pekan yang sederhana.

SUARA RAKYAT KUNAK berkata...

Salam KK, untuk memajukan Daerah Kunak, bukan nya susah sangat, Kuasa ditangan Pemimpin, suara adalah hak Rakyat untuk menengiking pemimpin, jika pemimpin hanya membazirkan wang Rakyat, di sini ingin saya ulangi apa pembaziran yang Pemimpin Buat dengan wang Rakyat, 1. 4 tandas awam yang tak ada penghuni, 2. Pejabat Kastam, 3. Tembok Menahan Tsunami datang di Buang Sayang. semua ini hanya pembikinan yang membazir wang Rakyat. Soal Penduduk Pangkalan, Jika Pemimpin tidak berusaha mencari untuk Penempatan mereka sampai 2020 pun tetap macam itu, kan perkampungan 1 Malaysia telah di rasmikan, mengapa tak di laksanakan. Soal tanah dari Kunak hinggah simpang 4, masakkan Saudara tak tahu, tanah itukan milik MDK Kunak, di waktu BAL Estate dulu telah di gantikan tanah di tingkayu. pasal BN nak di gantikan tak ada niat langsung, cuma Rakyat perlu membuat perubahan mengantikan Pemimpin yang tak pandsi buat kerja, dan yang hanya membazir wang Rakyat. Jika Pemimpin yang di lantik oleh Rakyat, tak salahlah jika Rakyat memberi pandangan, agar sebelum PRU ke 13, buatlah kerja untuk Rakyat. sebab Pemimpin bekerja untuk Rakyat.

kunakpress.blogspot berkata...

Tajuk yang biasa didengar