Suara Rakyat Kunak

Suara Rakyat Kunak
Suara Rakyat Suara Keramat

ESPN's Bottom Line Widget

Rakan Blooger ( Suara Rakyat Kunak )

Suara Rakyat Kunak ( Google+ Followers )

Isnin, 12 April 2010

Oh..! Dimana silapnya laporan Sabahkini?



'Ops SJR' (Sekatan Jalan Raya) yang diadakan oleh Pasukan dari Balai Polis Daerah Kunak atas arahan DSP M. Razali Mahmud yang bermula dari 04/04/2010 yang telah berakhir pada 12/04/2010.

Operasi tersebut diadakan di antara Jalan Kunak-Lahad Datu. Pasukan Polis dan Pasukan Rela dari Daerah Kunak menyertai operasi secara bergilir-gilir selama 4 jam setiap pasukan yang diketuai oleh seorang ASP.

Dalam Operasi tersebut keseluruhan tangkapan 189 orang, 24 orang di bebaskan kerana memiliki surat perjalanan yang shah, 88 orang tangkapan dari Negara Jiran Filifina, 74 orang dari Negara Jiran Indonesia dan 2 orang lain lain bangsa, tangkapan nakotik 5 orang, dan saman trafic di keluarkan sebanyak 270 saman dengan berbagai jenis kesalahan, dan 1 orang memiliki lesen memandu palsu.

Dalam statistik di seluruh Sabah kes jenayah pada tahun 2009, kes Jenayah di Daerah Kunak amat terendah menyamai dengan Daerah Sipitang, Beluran dan Kotabelud.

Dalam tangkapan Penagih pula, Bahagian anti-Narkotik Balai Polis Kunak, jumlah penangkapan yang amat teramai di antara daerah-daerah lain di Sabah.

Dalam hal ini, saya pengendali Blog Suara Rakyat Kunak, ingin mengambil sedikit petikan yang disiarkan oleh Sabahkini.net dalam keluaran 08/04/2010 yang berjudul, Benarkah Kunak Syurga Dadah? dan mengelar Daerah Kunak sebagai 'Little Mexico'.

Saya sebagai Penduduk daerah Kunak menyangkal sekeras-kerasnya atas semua tuduhan yang dilontarkan menerusi laman web Sabahkini dan termasuk tuduhannya kononnya seorang Sarjan JSJ bersubahat dengan Pengedar Dadah adalah tidak benar.

Saya berpendapat, Krew yang dihantar oleh Sabahkini untuk membuat laporan di Daerah Kunak adalah 'Orang Buta dan Pekak' kerana tidak tahu tentang keadaan Daerah Kunak pada masa kini, apatah lagi ia tidak berdasarkan fakta. Cuma tuduhan?

Unsur tuduhan oleh Krew Sabahkini.net yang cuba melabelkan Daerah Kunak sebagai 'Syurga Dadah dan Little Mexico' dan tuduhan ke atas seorang Sarjan bersubahat dengan Pengedar Dadah adalah Fitnah semata-mata, dan ia seperti kes yang tidak berasas.

Kan elok jika krew Sabahkini.net bersikap professional dengan berjumpa sendiri dengan OCPD dan bertanya mengenai hal-hal berkaitan apa yang hendak dilaporkannya dan dapatkan fakta yang sahih, sebaliknya Sabahkini lebih suka bersikap 'hentam sajalah nak tulis apa?"...

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Editor Sabahkini seharus nya bijak mengedit di dalam kebenaran Blog nya, jangan hanya mendengar sahaja apa kata kru nya yang main hantam sembarangan hanya untuk melariskan pembaca Sabahkini, jika sedemikian 1 hari nanti, pembaca Sabahkini akan tak percaya lagi apa yang di tulis dalam Blog Sabahkini.


Pembaca Yang prihatin

Tanpa Nama berkata...

Ngua ala lenga aaa, itu Mutalib MD, kuat minta wang ooo, sama Olang, Lia munya Mini Tua aaa, lia buang ooo, lia pingi kawin sama itu Pengawai Kemajikan Lato ooo, Lia aaa, Mutali aaa. latang lali Kelah, ooo, lia sana itu Ketua Gengster ooo, ili olang aaa tatak malu ooo, makan gaji lia munya mini ooo, NANG BUTINANG, TAI NASING.


Kelomok

Sam'z Ha berkata...

Sbgai ank muda klahiran Kunak,sy amat tidak brpuas hati & trkilan dgn laporan trsebut. Ini bukan saja mmburukn nm Kunak malah mnjatuhkn maruah seluruh pnduduk klahiran Kunak trutama skali kami sbgai golongn belia. Mskipun trdpt kes yg seumpama brlaku, nmun ia tidaklah sburuk mn yg dlaporkn oleh Sabahkini. Semua tmpt mnghadpi mslh yg sm oleh itu pihak Sabahkini jgnlah swenang2nya mgeluarkn laporan yg brsifat pntingkn diri sndri. Sy amt bhrp prkra sbgini dpt dielakkn pd ms mndtg. Jika tidak,musibah psti boleh brlaku.

Suara Rakyat Kunak berkata...

tahnia Sam, kerana perhatin tentang Daerah Kunak, Teruskan perjuangan untuk menulis Blog.

Tanpa Nama berkata...

label "little mexico" atau "syurga dadah" agak keterlaluan, macam saja pernah pergi mexico, setakat tengok tv saja tak cukup. Entah-entah pergi sipadan pun ndak ada duit. Syurga kah namanya kalau jual syabu pun bertapok dari polis. Biar betul...kau ni....macam terer.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak gelar kunak sbg little mexico ni memang keterlaluan sebab di maxico ni siap dengan bertembak gitu, namun kalu nak beli syabu di kunak pasti ada, pergi sahaja ke kampung pangkalan dan beberapa kawasan yang penagih sendiri tahu. kenapa dadah masih lagi dijual?????????.kalau nak tahu siapa dalang dalam penjualan dadah ni tanya sahaja dengan penjual syabu..............................kalau saya jadi orang yang berkuasa di kunak saya pasti boleh kawal itu dadah tahu!!!!!!!!!!!!!!$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ punya pasal.......

Tanpa Nama berkata...

Djapri kudusat macam ada sponsor saja sama ocpd kunnak?
rapt sangat mcm adek beradik...
he..he..

aku tengok postnya diblog ini macam sokong penuh saja dgn polis, tapi bukan itu semuanya polis buat. ada juga yg tidak betul

Tanpa Nama berkata...

jangan-jangan pemilik blog suara rakyat kunnak juga ada budaknya panagih. Kono mau bela pulis kunnak, tapi diri sindiri belum terbela, si pulis kunnak pula juga kuat main duit dgn pangedar.. jgn boong laa? itu si pegawai K.......?
Opsss... mari pigi mahkamah//////
cabar saya

JOHN PETER

Suara Rakyat Kunak berkata...

Saudara Jon Peter, dan tanpa Nama, Ada kah 1 kesalahan orang awam berkawan dengan Polis? saya rasa Saudara pun pingin bekawan dengan OCPD tapi tak ada peluang, Jika nak saman Saudara buang masa saya dan wang saya saja, lebih baik saya bagi sedekah, tapi kalau nak berdebat dengan saya, bila bila masa, telepon saya, 0195376789 jangan lempar batu sembunyi tangan.

Tanpa Nama berkata...

jgn pulla suara rakyt kunak sadakkah dangann ocpd aa...
Ocpd suda kaya bnyk gaji , pagawai2nya pun bannyak gaji... karajaan bagi... tapi kadang2 guna kuasa utk takutkn orang dan rampas rasuah. he...

Baik kau sadakkah dangan rumah ank yatim atau orang tua yg massih sabatang kara, drp kau sadakkah uwang sama Pulis...
Buang masa.. rakyat sudah bosan dangar carita pulis perasuah kuat...